Jaroslav Mašek o programu MRP: Iridescent

Jaroslav Mašek je pedagogem na Gymnáziu Duhovka a koordinátor ICT na Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy v Praze. Zúčastil se programu MRP:  Education in the Digital Age v lednu 2016.

IRIDESCENT ANEB MODEL VZDĚLÁVÁNÍ PODLE TARY CHKLOVSKI 

Když Tara Chklovski absolvovala univerzitu, uvědomila si, že to, co vystudovala, není tím, čemu by se chtěla dál věnovat. Cítila, že vzdělávání je oborem, který bude formovat budoucnost, a že u toho musí být. A tak se rozhodla založit Iridescent, organizaci, která bude zajišťovat STEM vzdělávání pro znevýhodněné děti a mladé lidi a pomáhat jim dál se rozvíjet.

Od začátku věděla, že to není jen obsah, co tvoří dobré vzdělávání, ale též zvídavost, kreativita a vytrvalost. Tyto tři atributy se poté staly klíčovými znaky jejího vzdělávacího modelu. Ve svém neziskovém edukačním projektu se se svým týmem snaží zprostředkovat STEM vzdělávání dětem a jejich rodinám s omezeným přístupem ke vzdělání, a to za pomoci profesionálních odborníků, vědců a rodičů.

Každý ze dvou hlavních programů Iridescent, Curiosity Machine a Technovation, má jiný přístup, oba však sdílí stejné základní cíle – budovat schopnost řešit problémy a zavádět výukové inovace, pracovat formou STEM mentoringu a zapojit rodiče. Více se o projektu Iridescent můžete dozvědět na webu nebo z prezentací STEM Model a Club Model. Pojďme si nyní oba hlavní programy představit trochu blíže.

Curiosity Machine je originální, praktická a technicky zaměřená koncepce kurikula pro dívky a chlapce ve věku od 5 do 13 let (Grade K-8) a jejich rodiny. Vyškolení techničtí odborníci a vědci vyvíjí a vyučují unikátní, prakticky zaměřené projekty založené na aktuálním výzkumu a zaměření mentora. Rodiče se do projektu zapojují coby studenti po boku svých dětí, což je klíčovou složkou pro dlouhodobý účinek měnící priority celých zúčastněných rodin.

Rodiče společně se svými dětmi realizují náročné úkoly při tvorbě praktických konstrukčních návrhů. Svým dětem přitom nejen pomáhají, ale sami se učí chápat vědecké a technické pojmy. Pomáhají při odstraňování nedostatků a vyřešení problémů. Podívejte se na jedno video vybrané z YouTube kanálu programu. Ukazuje, jak takové zapojení rodičů může vypadat.

Závěrečná hodnotící zpráva programu Iridescent za rok 2015 je dostupná zde.

Technovation je technologicky a současně podnikatelsky orientovaná soutěž pro týmy dívek druhého stupně základní školy a střední školy (US middle and high school), které se v průběhu 12týdenního programu učí provádět průzkum a brainstorming nápadů, sestavit byznys plán a vytvořit a uvést na trh mobilní aplikaci řešící lokální problematiku své komunity. Samy přitom nutně nemusí umět programovat. 

V rámci Technovation je zajištěna aktivní vědecká a technická pomoc a mnoho rozličných způsobů zapojení odborníků a techniků do realizace aktivity. Účast dává příležitost vyzkoušet si, jak transformovat akademickou a odbornou práci do časově pevně vymezeného koncepčního úkolu. Dívky získávají jednoho ze spolupracujících online mentorů, který je programem vybrán tak, aby jeho odbornost odpovídala danému úkolu. Program též zajišťuje související výuku vědních oborů a vytvoření videa vyprávějícího příběh o daném projektu (viz Iridescent: Overview). 

Další informace o tomto programu lze najít v Technovation kurikulu a na YouTube kanále. 

Takže, pokud jsou vaše žákyně soutěživé a odpovídají věkem, možná by se do tohoto programu chtěly zapojit a ve tří- až pětičlenném týmu rozjet vlastní start-up. Vy se pak můžete stát jejich koučem a společně s mentorem, odborníkem z oblasti technologií nebo byznysu, kterého přizvete do svého týmu prostřednictvím programu Technovation, jim pomůžete úspěšně celý projekt dokončit.

Začněte tím, že se zaregistrujete, vytvoříte v systému svůj tým a připojíte do něj celou vaši skupinu. Pak společně předložíte návrh své aplikace a výsledného produktu do aktuálně probíhající soutěže pomocí týmové stránky. Pro učitele je tu též možnost stát se místními Technovation ambasadory.

Nejlepší inspirací je podívat se na úspěšné finálové týmy a jejich projekty z roku 2015.

Po prezentaci Tary Chklovki jsem si ještě dlouho povídal s její kolegyní, Allie Holmes, a byla to velmi zajímavá a inspirativní konverzace, která jen potvrdila moje mínění o tomto úžasném týmu lidí a skvělé práci, kterou tu společně odvádí.

Publikováno taktéž zde.