Letecké bitvy 2. světové války nad českým územím

Letecké bitvy nad územím Protektorátu Čechy a Morava jsou opomíjenou kapitolou 2. světové války, neboť v poválečných letech a v komunistickém Československu nebyla ochota a vůle zabývat se bojovým úsilím spojeneckého letectva. Na konci 2. světové války přitom umíraly nad naším územím stovky Američanů, kteří dělali masivní nálety na nacistické cíle.
15th USAAF

15th USAAF

Na jaře 1945 výrazně stoupla aktivita hloubkových stíhačů amerického letectva (nebo také hloubkařů či kotlářů). Přilétali v podstatě každý den a s rostoucí intenzitou útočily na pozemní cíle, a ochromovaly tak nejen válečnou mašinérii, dopravu a hospodářství, ale v podstatě každodenní život obyvatel českých zemí. Dochované dálnopisy, hlášení a telegramy dokládají desítky útoků na letiště Luftwaffe, železniční nádraží, nákladní i osobní vlakové soupravy, automobily nebo povozy. Podle Jiřího Rajlicha z Vojenského historického ústavu bylo v Čechách zničeno na zemi asi 300 německých letadel.

Ztráty však při nich utrpělo i americké letectvo, útoky stály život 700 amerických pilotů, kteří zahynuli při zřícení svých letounů nebo je čekal ještě horší osud — po přistání na území Sudet s většinově německým obyvatelstvem se stali oběťmi násilí, v některých případech i v podobě lynče. Podrobnosti o jejich smrti se příbuzní často ani nedozvěděli a o jejich osudech se v Československu mlčelo až do roku 1989. Více v článku Příběhy amerických letců sestřelených u nás na konci války České televize

Na útocích  se podílely stroje všech tří amerických leteckých armád, které operovaly v Evropě: 8th Air Force, která měla základny ve Velké Británii, 15. letecká armáda (15th USAAF) startující z Itálie, a 9th Air Force rozmístěná ve Francii, Belgii, Nizozemí a Německu, která byla určena k přímé nebo nepřímé podpoře amerických pozemních sil v západní a střední Evropě. Více v článku Americké letouny

Bombardování v číslech:

701 mrtvých
1 184 raněných
152 tun bomb
68 zničených domů
2 607 poškozených domů

Zdroj: Vojenský historický ústav

Chronologie letecké války 1939-45

březen 1939
Okupace, zábor techniky československého letectva a leteckého průmyslu

říjen 1940 — květen 1942
První neúspěšné pokusy RAF o bombardování Škodových závodů v Plzni

25. — 26. 10. 1942
Bombardování pardubického letiště (pilot Leo Anderle, při vysazení paraskupiny Antimony)

27.—28. 10. 1940
Bombardování Mostecka letounem RAF

16.—17. 4. 1943
Další neúspěšný pokus RAF o bombardování plzeňské Škodovky. Zničena psychiatrická léčebna v Dobřanech

22. 2. 1944
První ztráty 15th USAAF nad územím Československa

12. 5. 1944
Útok na rafinerii v Mostu — první ztráty 8th USAAF nad územím Československa
Od 12. května 1944 se pokusila 8. letecká armáda zničit německý průmysl na výrobu pohonných hmot. Proto zahájila sérií náletů, jež vstoupily do historie jako tzv. Bitva o benzín (Battle of Fuel). Cílem se staly i některé rafinérie na území Čech-např. petrochemický závod Sudetenlandischen Treibstoffwerke (STW) u měst Záluží a Most.

7.   7. 1944
První velké boje nad Moravou (15th USAAF) – Letecká bitva nad Hodonínskem
7. července 1944 se rozpoutaly nad okresem Hodonín urputné vzdušné boje. V tu dobu opět zaútočila 15.letecká armáda na rafinérie v Blechhammeru a v Odertalu v Horním Slezsku. Nad územím Maďarska, Slovenska a jižní Moravy se odehrávaly těžké letecké boje, jež pokračovaly i při cestě amerických letadel zpět na své základny. Američtí stíhači uvedli celkem 14 sestřelených německých stíhaček. Německá strana uvedla 12 ztracených letadel- 9 Bf-109, 2 Bf-110 a jeden Fw-190. Maďarské letectvo ztratilo 2 Bf-109.
Místa ztráty letadel podle katastrálního území: -dva Bf-109 G-6: západní a jižní Slovensko (I./JG 302) -jeden Bf-109 G-6: Horní Rakousy (I./JG 302) -jeden Bf-109 G-6: Hovorany u Hodonína (I./JG 302)

Další informace: Letecká bitva nad Hodonínskem (Wikipedie)

21. 7. 1944
Rafinérie STW Brüx-Most (USAAF)

Dne 21. července 1944 z jihoitalské vojenské základny „Stornara“, na které byla dislokována část 15. letecké armády USAAF, vzlétlo několik desítek bobardovacích letadel typu B-24 Liberator a B-17 Flying Fortress, která měla za cíl bombardovat rafinérii Sudetenlandische Treibstoffwerke AG v Záluží u Mostu, a dále vojenské objekty v severoitalském městě Mestre. Mělo se jedna o velký nálet, ovšem řada posádek pro špatnou viditelnost při přeletu Alp raději bombardovali náhradní cíle v severní Itálii. Nad rafinéii v Záluží se tedy dostalo pouze 143 bombardovacích strojů od 5., 49. a 304 BW. Němečtí stíhači tehdy pro špatné počasí vůbec neodstartovali, a tak veškerá obrana radinérie padla na bedra protiletadlového dělostřelectva.

Liberátor B-24G (42-78306) jménem „Porky“ od 746. squadrony 456 BG. po odbardování cíle dostal do palby flaku a po zásazích se pro neovladatelnost srazil s přilétajícím letounem B-24H (42-64501), od 744. squadrony, který byl znám jako „Judy Ann“, 15. letecké armády USAAF. Oba tyto stroje se zřítily poblíž Teplic, jeden u továrny Zeiss-Werke, dnešní „Somet“, a druhý poblíž „Písečného vrchu“.

Bilance byla tragická: z obou osádek zahynulo 14 letců a 4 byli zajati. Velké části posádek se podařilo vyskákat ze svých letadel, a na padácích se snášeli k zemi. To však neznamenalo, že všichni tito letci si zachránili své životy, přežili jen čtyři z nich, ostatní byli ubiti na místě dopadu zfanatizovaným davem, jednoho zastřelili příslušníci místního Reichsarbeitdienstu (RAD) a jednoho letce přivázali příslušníci Schutzpolizei k automobilu, který jej usmýkal v ulicích Teplic.

Nálet rafinérii v Záluží přitom příliš neublížil. Bomby dopadly většinou na přilehlé tábory zahraničních dělníků a válečných zajatců, při náletu zemřelo 195 osob. Přínosem této akce byla skutečnost, že chaosu po náletu využila řada dělníků a zajatců k útěku.

Na památku letců byly vybudovány dva pomníky — jeden v Mukově a jeden na Písečném vrchu v Teplicích. Severočeský letecký archiv Teplice ve spolupráci s dalšími organizátory pořádá každoročně vzpomínkovou akci k uctění památky amerických letců.  Více informací naleznete v této pozvánce.

21.—22. 7. 1944
Bombardování Pardubic (RAF)

22. 8. 1944
Druhá letecká bitva nad Moravou (15th USAAF) – Letecká bitva nad Hodonínskem

Další letecké boje nad Hodonínem a jeho okolím propukly s nevídanou intenzitou 22. srpna 1944, kdy se pokusila 15. letecká armáda opět zaútočit na rafinérie, jež byly umístěny v Odertalu, Blechhammeru, Korneuburgu a na benzínová skladiště v Lobau s na zbrojní chemický závod v Heidebrücku v Horním Slezsku ( nyní Kedierzin v Polsku).
Po celé trase letu amerických letadel se rozpoutaly silné boje. Američané tentokrát utrpěli těžké ztráty. Podle amerických údajů to bylo 27 bombardérů (z toho 23 B-24). Ovšem Němci oznámili sestřelení 41 letadel (31 bombardovacích a 10 stíhacích). Luftwaffe ztratila 21 zničených a 11 poškozených letadel. Z nichž 6 dopadlo na území Moravy.

Další informace:

24. 8. 1944
Letecká bitva nad Jindřichovým Hradcem

Bombardování Pardubic, Kolína a Mostu, setkání 8th a 15th USAAF nad naším územím, letecká bitva nad jižními Čechami (15th USAAF)

Američané bombardovali rafinérii v Pardubicích a při zpáteční cestě je nad Hradcem napadli Němci. Při útoku sestřelili Němci čtyři americké bombardéry a spadlo kolem patnácti německých stíhaček. Zraněné piloty ošetřili lékaři nemocnice v Hradci.  Americké  letouny spadly u VlčicLomů, Číměře a čtvrtý asi u Člunku. Části spadlých letadel vystavují v Leteckém muzeu v Deštné.

Další informace:

25. 8. 1944
Útok 15th USAAF na Brno a Prostějov

29. 8. 1944
Útok 15th USAAF na Ostravu, třetí letecká bitva nad Moravou — Letecká bitva nad Bílými Karpaty

Bitva se odehrála v rámci Bitvy o benzín29. srpna 1944 kolem jedenácté hodiny v blízkosti moravských vesnic Sidonie, Šanov, Rudice, Krhov, Kašava, Liptál a mnoha dalších. Velká část této těžké letecké bitvy se rychle přenesla do vzdušného prostoru Slavičína. Pouhých několik minut trval urputný souboj dvou protivníků na jehož konci zůstalo mnoho mrtvých a raněných na obou stranách.

Slavičín se o dva dny později stal svědkem pohřbu 28 amerických letců, kteří havárie svých pevností nepřežili a byli posváženi do Slavičína, kde byla část padlých amerických letců dočasně pohřbena. Dnes je na jejich počest na místním hřbitově památník a o bitvě samotné pojednává expozice v místním muzeu.

Další informace:

11. 9. 1944
Letecká bitva nad Krušnohořím (8th USAAF) a bombardování STW Brüx — Letecká bitva nad Schmiedebergem (dnes obec Kovářská)

Letecký masakr Spojenců nad Schmiedebergem, jak se dříve Kovářská jmenovala, se stal dne 11. září 1944. Němci tu během několika málo minut sestřelili 13 amerických létajících pevností. O 53 let později, v roce 1997, se v obci otevřelo unikátní muzeum. V obci je také pomník padlým letcům odhalený k 50. výročí bitvy nad Kovářskou 11. září 1994.

Další informace:

12. 9. 1944
Bombardování STW Brüx (USAAF)

23. 9. 1944
Útok na Most, Zlín, Valašské Meziříčí (15th USAAF)

7. 10. 1944
Bombardování STW Brüx (USAAF)

16. 10. 1944
Bombardování STW Brüx (USAAF)

20. 10. 1944
Bombardování STW Brüx (USAAF)

23. 10. 1944
Bombardování STW Brüx (USAAF)

20. 11. 1944
Bombardování Brna, Přerova, Břeclavi a Zlína (15th USAAF)

16. 12. 1944

Bombardování STW Brüx (USAAF)

17. 12. 1944
Bombardování Ostravy, čtvrtá letecká bitva nad Moravou (15th USAAF)

V neděli 17. prosince 1944 se nad severní Moravou a Slezském odehrála mohutná letecká bitva mezi německou Luftwaffe a americkou 15. leteckou armádou USAAF, která vešla jako největší vzdušný souboj nad naším územím v tehdejším Protektorátu „Böhmen und Mähren“.

Toho dne odstartovalo z jižní Itálie z 13 letišť 15. americké letecké armády 527 těžkých čtyřmotorových bombardérů B—17 Flying Fortess a B—24 Liberator v doprovodu 300 stíhaček P—38 Lighting a P—51 Mustang. Cílem této mohutné letecké formace bylo bombardování a zničení továren na výrobu syntetických paliv v Odertalu a Blechhammeru Nord a Süd v nynějším Polsku. Při přeletu nad naším územím v oblasti mezi Olomoucí a Přerovem byl jeden z bombardovacích svazů napaden německými stíhači, kteří proti němu odstartovali ze vzdálených letišť až z okolí Berlína. Jednalo se o asi 100 stíhacích letadel typu Messerschmitt Bf 109 G a Focke—Wolf FW 190 A elitní stíhací eskadry JG 300 „Wilde Sau“ určené k obraně „německé říše“. V následné gigantické bitvě, která se na nebi posléze rozhořela a rozšířila se i do prostoru Novojičínska bylo zničeno celkem na 53 německých stíhaček a 25 letadel amerických a znamenala ztrátu 222 letců obou bojujících stran.

K prvnímu střetnutí došlo někde nad obcí Troubky, potom už sestřelené stroje padaly po celé trase od Slezska až po Jadran. Celkem ztratila 15. armáda 21 bombardérů a 6 stíhaček (cca 230 mrtvých), tedy asi 3% nasazených letadel. JG 300 ztratila celkem 51 letadel (asi 22 mrtvých), tedy asi 50% letadel. Asi 15 amerických a 30 německých letadel spadlo na území ČSR.

Obce, u kterých havarovala americká ledadla: Libina a Václavov (okr. Šumperk), Palačov (okr. Nový Jičín), Kokory a Rokytnice (okr. Přerov)

Více v článku Krvavá řež nad Hanou Jiřího Rajlicha

20. 12. 1944
První úspěšný nálet na plzeňskou Škodovku (15th USAAF)

25. 12. 1944
Útok na Most (15th USAAF)

28. 12. 1944
Útok na Pardubice, Kolín a Kralupy, první větší akce „kotlářů“ na našem území

16. 1. 1945
Útok RAF na Most

14. 2. 1945
Mylný bombardovací útok na Prahu (8th USAAF), bombardování STW Brüx

14.—15. 2. 1945
Bombardování Mostecka (RAF)

22. 2. 1945
Oficiální zahájení akce Clarion — útoky stíhačů na dopravní cíle (USAAF)

Od léta 1944 se nad územím protektorátu „Böhmen und Mähren“ začaly pravidelně objevovat americká stíhací a bitevní letadla. Nad Moravou a Slezskem to byly především letouny P—51 Mustang a dvoutrupé P—38 Lightning 15. americké letecké armády, které sledovaly provoz na železničních tratích a sváděly „boj o koleje“. Zatím sice jen jako doprovod bombardovacích svazů, které příležitostně ničily i cíle na železnici. Od 22. února 1945 byly tyto nálety prováděny již „oficiálně“ a systematicky v rámci operace „CLARION“. Jejím cílem bylo rozvrácení německé dopravní sítě. Účinky této okázalé demonstrace síly byly pro německý dopravní systém katastrofální a německá obrana byla prakticky bezbranná.

Další informace: Vzpomínka strojvedoucího Alberta Šatánka st. na „americké kotlaře“ a Nálety na železnice a silnice

5.—6. 3. 1945
Útok na Chemnitz a Most, poslední těžké ztráty RAF na našem území

22. 3. 1945
Útok 15th USAAF na Kralupy a Neratovice

23.—25. 3. 1945
Útok 15th USAAF na České Velenice, České Budějovice, Cheb a Prahu

8. a 10. 4. 1945
Útok na Cheb

15.—16. 4. 1945
Boje nad Moravskou Ostravou (L. A. SSSR)

16.—17. 4. 1945
Útok RAF na Plzeň

8., 25. a 27. 4. 1945
Útok 5. L. A. SSSR na Brno, Vyškov, boje nad jižní Moravou

17. 4. 1945
Útok na Ústí nad Labem, Roudnici, Beroun, Kladno (8th USAAF)

18.—19. 4. 1945
Útok na Chomutov — poslední útok RAF na našem území

25. 4. 1945
Poslední bombardovací mise 8th USAAF — Škoda Plzeň, poslední ztráty 8AF

30. 4. 1945
Poslední padlý americký letec na našem území

1.—3. 5. 1945
Poslední bombardovací mise 9th USAAF — Stod

8. 5. 1945
Poslední padlý sovětský letec na našem území, poslední ztráty Luftwaffe