30 YEARS ON

Propaganda Tools
in Post-Soviet Bloc



IN PRAGUE

CZECH
REPUBLIC

Czech International Visitor Leadership Program (IVLP) Alumni Club
in cooperation with ENAM present this e-book from conference on

Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc:

How to Fight It

Welcome drink
at the U.S. Ambassador’s

residence

The Propaganda in Ex-communist Countries Conference, linking the views of journalists and media experts
with a hint of legal insight, was a product of the vision of the Czech IVLP President Tereza Engelova and her
interest in the considerations that led to the ban of a Russian TV channel in Lithuania.

It was at the 2018 Sardinia meeting of the European Network of American Alumni Associations (ENAM) that
the seed for the idea of such a conference was planted. The idea was embraced by the representatives of
Czech, Lithuanian, Georgian and Hungarian IVLPs. This included the invitation for experts to present the si-
tuation in the Balkans, namely in Serbia and North Macedonia. In this way, the less politically stable region of
proud countries and nations between Berlin, Moscow and Istanbul could be encompassed in its entirety (albeit
on six examples) and complemented with overall insights on propaganda from other speakers.

1) The value of freedom

The commemoration of the 30th anniversary of the fall of the Berlin Wall by citizens of the former Soviet bloc
countries was also part of this Prague conference symbolism. It made participants remember the times when
people were extremely hungry for truthful information about the world behind the Iron Curtain. Access to
many facts and unpleasant truths was censored and banned on a mass scale.

As everyday witnesses of totalitarian propaganda machines 30 years ago, many active citizens of today feel
scared of the quite familiar approaches coming mainly from the capital of Russia, its more or less conscious
allies inside their own countries and sometimes even from persuaded believers in the renewed attractiveness
of certain less democratic solutions for some of today’s problems and often legitimate frustrations in Europe.

However, the warning instincts from the communist era of those who put freedom first could not have been
completely forgotten during the years when the democracies of Central and Eastern Europe have been flou-
rishing for a uniquely long period. A period when almost all of the participating countries with populations
from 2 to 10 million people were in a way given a fairly comfortable amount of time to slowly recover from the
troublesome history each of the countries had to live through.

Putting freedom first means not only to avow vulnerability against the ruthless attacks on it from mighty nei-
ghboring powers. It means more: to accept responsibility for this vulnerability and the foresighted prevention
of any attacks against freedom from whichever direction they may come. It requires also to resist being spoiled
by the affluence and glitz of the materially successful capitalism project and to not become lulled into a false
sense of security. Capitalism today has way too many colourful faces, not all of them based on the values of
democracy and free society. From this perspective, disinformation in the digital age, linked with less physically
visible (but by no means less dangerous) threats, must be taken as a challenge. The challenge for us is to always
take free life in a democratic society seriously.

2) The value of dialogue

Another feature that was unique for the era of 30 years ago was the culture of dialogue between opposing for-
ces, including between former political prisoners and communist autocrats. We could witness and learn how
Ronald Reagan, the Great Communicator, started this era with his power of persuasion and often approached
the opposing parties, including the one threatening with atomic weapons, in quite an untraditional way. Unfor-
tunately, this part of his elegant legacy has not been emphasised enough in the last couple of years.

Even in today’s (dis)information war(s), dialogue with those who might destroy with all possible propaganda
means the values one regards as sacrosanct requires as much magnanimity, self-confidence, and optimistic
faith as in the time of the Cold War.

Therefore, it was quite interesting seeing the negative reactions when the conference organisers decided to
use the opportunity to invite for the Czech round table an American publisher living in the Czech Republic,
with his history of studies of the Soviet Union in the eighties, whose statements have been found on propa-
gandist webpages linked to the Russian propaganda machine.

In every era, there will be smart people whose different motivations, ambitions, or opinion changes are very
hard to read and predict. The ability to live with this insecurity and to provide space even for less sincere dialo-
gue has to be part of what one copes with in a pluralistic democracy even if endangered by everyday massive
(dis)information war(s).

This is even more important in the current time where the in-person dialogue has been too easily replaced by
virtual smashing and never-ending sarcastic, ironic, or humiliating chain of digital comments and meaningless
barking on social media. This can of course never replace the more costly face to face encounter aimed at a
dignified competition of different concepts, perceptions, and opinions - even with persons who have been
labelled more or less convincingly as propagandists working for an enemy power, awakened intelligence agents
after years of sleeping, useful idiots, or simply liars.

3) The value of proper balance

In our region, the conference organised with US government financial support through the embassy based in
Prague could be seen from different angles. For the national IVLP organizations, it always meant and means
support to the freedom of expression, including open discussion on possible weaknesses, grey areas and even
black holes in this historically developed precious freedom. For the courage and generosity expressed both in
material, organizational, and intellectual support to discuss what for every major world power are very delicate
issues we should simply be grateful.

For the legal part, there will always be a tension between freedom of expression and other public interests,
including within the concept of freedom of expression itself and its different parts like freedom of information.

The right to (truthful) information is extremely challenging to fulfill as it is harder and harder to find any reaso-
nable meaning, let alone truth, in the influx of lies - whether they are called propaganda, fake news, disinfor-
mation, misinformation, deep fakes or even in more complex academic terms that are allegedly more precise
for the description of today’s situation.



Opening speeches:

It will also be difficult to find proper legal means to moderate this digital mess even if the majority of the ju-
dicial and legislative bodies find that exceptional limitations on freedom of expression should become more
and more legitimate, such as before elections to prevent brutal ways of meddling or for small countries in risky
security situations that could even involve instigation to war through media paid by a mighty neighbor.

Despite several rulings, soft law recommendations, and dozens of thick publications focused on this issue,
be they from academics, think tanks, or EU institutions with hundreds of pages and even more footnotes, no
satisfactory or comprehensive solution has been proposed so far.

Jifi Kopal —— Czech IVLP Club Board

30 Years On: Western Perspective

Scott Jasper

Dr. Scott Jasper, CAPT, USN (Ret) is a Lecturer at the National Security Affairs Department
and the Institute for Security Governance at the Naval Postgraduate School (NPS) in Mon-
terey, California. Captain Jasper retired from the United States Navy as a Captain in 2004
and earned his doctorate from the University of Reading in the United Kingdom.

Cyber-Enabled Information Operations

Dr. Scott Jasper informed the audience about Russian influence operations, which reached a new level with
American 2016 presidential elections. Disinformation spreading through foreign propaganda, social media,
cyber hacks and leaks became a serious problem. Social media, in particular, became an important channel for
the distribution of disinformation. According to Dr. Jasper, the Democratic National Committee (DNC) hired
a cybersecurity company, which figured out that Russian agents had infiltrated the DNC computers. Russian
agents accessed the DNC network through a third party and then used that to gain access to the DNC.

The leaks of information from the influential American lobbyist Anthony Podesta influenced people during and
after the election. Dr. Jasper ended with the question to what extent Russians could have really influenced the
minds of American voters.

He summed up that the United States had a complicated response to Russian hacks because there were no
clear crimes committed.

Benjamin Herman

Benjamin Herman is the General Counsel of Radio Free Europe/Radio Liberty. He graduated
from Brown University in 1991 with a degree in Russian Studies, earned a master’s degree
in Czech language and literature from UC Berkeley in 1994, and graduated from Stanford
Law School in 1998.

Radio Free Europe/Radio Liberty and the Legal Issues We See in 2019

Tereza Engelova, Ben Herman,
Mads Danielsen and Scott Jasper

at the conference

We provide news to 22 countries, and within them there’s a range of environments in terms of political free-
dom. Some countries, such as Iran and Turkmenistan, are so authoritarian that we don’t have a physical pre-
sence there, and therefore legal issues rarely arise. It is in the countries that pretend to be free where legal
problems arise.

Encounters with the legal systems of authoritarian countries are surreal. On the one hand, you see all the signs
of a functioning system. There are laws. There are courts. There are lawyers for both sides. And yet the whole
thing is a sham. Vaclav Havel described this situation perfectly in his 1978 essay The Power of the Powerless:
“The legal code functions as an excuse. It wraps the base exercise of power in the noble apparel of the letter
of the law; it creates the pleasing illusion that justice is done, society protected, and the exercise of power
objectively regulated.”

The country responsible for most of RFE/RL's legal problems, not surprisingly, is Russia. To start with, there’s
Roskomnadzor, the federal agency that oversees the media. At any time, they can cut off access to any web
page available in Russia. Whenever | get an email with “Roskomnadzor” in the subject line | know it’s going to
be a bad day.

As journalist Peter Pomerantsev explained, one of the defining features of Putin’s Russia is that everything
in the political sphere is stage-managed, like a theater piece. The same is true of their legal system. RFE/RL's
encounters with the Russian authorities are like a play, in which we pretend to believe that they will apply the
law fairly and they pretend to do so.



Another big problem we face in Russia is that the laws are vague. In the United States, laws that are vague or
overly broad are unconstitutional, so courts throw them out. After all, citizens have a right to know in advance
what sorts of conduct could get them thrown in jail. But authoritarian regimes love vague laws, because they
give the people in power the discretion to punish the people they want, whenever they want. That's why
Russia has laws that prohibit “disrespect” toward the Russian government, “indecent” online posts, “offending
the feelings of religious believers,” “fake news,” and “insulting a state official.”

The consequences for failing to divine what qualifies as violations of these vague laws can be dire. One of our
reporters in Crimea was recently convicted of the crime of “calling for the violation of Russia’s territorial inte-
grity” simply for publishing an opinion piece criticizing Russia’s seizure of the Ukrainian territory. Think about
that: in today’s Russia, you can go to prison just for publishing the simple words “Crimea is Ukrainian.”

But our legal headaches are not confined to the post-Soviet space. Western Europe can present problems
as well. For example, as you may know, the United Kingdom’s defamation laws are very plaintiff-friendly. So,
when we publish a damaging report on a Russian oligarch, he won't threaten to sue us in Russia - he'll hire a
British lawyer and threaten to sue us there.

If there is a common theme in our brushes with European law, it’s this: In the United States, freedom of the pre-
ssis the supreme value. Every child knows that the first amendment of the Bill of Rights guarantees freedom of
speech and freedom of the press. But in Europe there’s a value that can be superior: privacy. So European law
has enshrined a “right to be forgotten,” which means that under certain circumstances Google and other search
engines can be required to delete personal information from their search results. And now, with the EU’s new
General Data Protection Regulation, even news media like RFE/RL could be required by a European court to
delete personal information from their websites.

As an American lawyer for a company based in Europe, it's been fascinating to see this collision of values up
close. And I'm not saying our way is better than yours; it's a genuinely vexing question for our Internet era:
When should a person have the right to have information about him/her deleted from a factually accurate
news article? The journalists in our newsroom would probably say: never. But perhaps we Americans give too
little weight to privacy considerations. Anyway, | hope to meet lots of you as this conference unfolds, so when
we meet bring me your best hypotheticals.

Mads Danielsen

Mads graduated from the University of Oslo (UiO) and UC Berkeley with MA in Political Sci-
ence. He serves as senior executive officer at ARENA Center for European Studies, UiO. He
is also the President of the Norwegian Labor Party Students and candidate for City Council
in Oslo. Mads is an expert on the EU and Eastern Europe with deep interest in propaganda
issues. He was awarded the European Commission’s “European Youth Award”.

30 Years On: Norwegian Perspective on Russia
and Propaganda in Post-Soviet Bloc

Countering propaganda to prevent escalation

As former journalist and columnist in major Norwegian journals and newspapers, Mads also acted in the
Okkupert political thriller TV series.

The Okkupert thriller was also the starting point of his picture-based, interactive presentation. In it, he suc-
cessfully attempted to re-wind the course of events in this fictional, yet highly realistic drama depicting a Russi-
an occupation of Norway. Going through the scenario, Mads identified the steps that culminated in invasion,
highlighting the role of propaganda, collaboration and information war. In each step, he showed what should
have been done in the field of countering propaganda to prevent the escalation.

We are all affected

Mads says that we are all affected by the information war between the West and Russia. For example, the
war in Ukraine is not a conventional war but a war of information - the war about who controls the narrative.
Russian propaganda is very influential and is done well. Russians started early and are currently a step ahead
of the West. His basic policy recommendations to successfully counter it are as follows:

— Acknowledge problem
— Upgrade security systems
— Develop own narratives
— Support quality journalism
— Defend online battlefield
— Adapt education system
— Fix internal problems



Evaldas Klimas

Associate Professor at Mykolas Romeris University, Lithuania,
specializing in defending the public interest.

Legal Steps and Ethical Dilemma of Banning Some Propaganda TV Channels

Lenka Kabrhelova, Evaldas Klimas
and Mantas Martisius at the

conference

Legal evaluation of the measures adopted against the television channel NTV Mir Lithuania by the Radio and
Television Commission of Lithuania on 18 May 2016 and its compatibility with EU law.

Mr. Klimas pointed out that EU member states have the right to restrict certain freedoms in the public interest
to shield the public from Russian propaganda.

He presented legal evaluation of the measures adopted against the television channel NTV Mir Lithuania by
the Radio and Television Commission of Lithuania on 18 May 2016 and its compatibility with EU law.

NTV Mir Lithuania is a Russian cable and Internet TV channel registered in the UK as a Baltic Media Alliance
(BMA) operator. On 18 May 2016, Lithuanian Radio and Television Commission (LRTK) imposed a temporary
12-month ban on NTV Mir Lithuania based on the fact that a program broadcast by NTV Mir Lithuania on April
15, 2016 “contained information inciting hostility to and hatred of the Baltic States on the grounds of nationa-
lity”. The ban was supported by the EU Court of Justice in July 2019.

First, Mr. Klimas introduced the legal framework which made the ban possible even within strict EU laws en-
suring freedom of speech. Mr. Klimas explained the basics of the freedom and the restrictions on the provision
of information to the public by audiovisual media services in Lithuania.

1. In the Republic of Lithuania, free reception of public information from the audiovisual services of the Eu-
ropean Union Member States, European Economic Area States and states parties to the Council of Europe is
guaranteed by the Television without Frontiers Convention and Directive.

2. Radio and/or television programs and/or separate program units prepared abroad shall be allowed to be
broadcast and retransmitted, distributed on the Internet or stored in catalogs in the Republic of Lithuania
without prejudice to the provisions of the Law on the Provision of Information to the Public or any other laws.

3. The free reception in the Republic of Lithuania of television programs or individual program units, which
are broadcast, retransmitted or distributed on the Internet in the Member States of the European Union and
the European Economic Area, or stored in the catalogs of audiovisual media services, shall be temporarily
suspended if:

1) such programs seriously and severely violate Article 19 of this law (incitement to hatred, ridicule,
humiliation, instigation to discrimination, violence, physically violent treatment of a group of persons
or a person belonging to it on the grounds of age, sex, sexual orientation, ethnicity, race, nationality,
language, origin, social status, disability, belief, convictions or religion),

2) the requirements referred to in Article 341(4) or (5) have been infringed, all the following conditions
being established:

(a) the infringement occurred at least twice during the last 12 months;

(b) the [Radio & Television] Commission has notified in writing the audiovisual media service provider,
the competent authority of the Member State of the European Union or the State of the European
Economic Area, and the European Commission of the suspected infringements and of the measures
the Commission intends to take, should any such infringement occur again;

(c) the Commission has granted the audiovisual media service provider the right to be heard
and to express its views on suspected infringements and the measures the Commission intends
to take, should any such infringement occur again;

(d) consultations with the competent authority of the Member State of the European Union
or State of the European Economic Area, and the European Commission, have failed to result
in an agreement within one month of receipt of the notification referred to in point (b)
by the European Commission.

b

Q

E“
58—

mabive

H
.

-4

!

alte

On May 18, 2016, the Radio and Television Commission of Lithuania adopted, in accordance with the men-
tioned legislation, a measure imposing on operators broadcasting television channels via cable or Internet to
Lithuanian consumers an obligation, for a period of 12 months, to no longer broadcast the television channel
NTV Mir Lithuania other than as part of packages available for an additional fee. The decision was based on
the fact that a program broadcast on 15 April 2016 on the channel in question contained information inciting
hostility to and hatred of the Baltic states on grounds of nationality.



Lithuanian legal step complies with European Audiovisual Media Services Directive. Because even though it
generally doesn't allow to restrict retransmissions of audiovisual media services of other EU states, there is an
exception if an audiovisual service seriously presents a grave risk of prejudice to public health. I OP FAKES ABOU I LI I H UAN IA

Mr. Klimas presented a table showing when retransmission restrictions are possible.
| | . LITHUANIA & POLAND WAGE HYBRID WAR AGAINST
The derogation referred to in the first subparagraph shall be subject to the following conditions: RUSSIA

(a) during the previous 12 months, the media service provider has on at least two prior occasions already 2 LITHUANIA WILL BE DEPOPULATED IN 20 YEARS
performed one or more instances of conduct described in the first subparagraph;
LITHUANIA IS OCCUPIED BY NATO
(b) the Member State concerned has notified the media service provider, the Member State having jurisdiction over 3

that provider and the Commission in writing of the alleged infringements and of the proportionate measures it 3T

intends to take should any such infringement occur again; 4 LITHUANIA OPPOSES BELARUSIAN NUCLEAR POWER
PLANT ON ORDERS OF SWEDEN & FINLAND

(c) the Member State concerned has respected the right of defence of the media service provider and, in particular,

has given that provider the opportunity to express its views on the alleged infringements; and 5 LITHUANIA PROMOTES TERRORISM IN BELARUS

(d) consultations with the Member State having jurisdiction over the media service provider and the Commission

have not resulted in an amicable settlement within one month of the Commission's receipt of the notification Mantas Martisius

referred to in point (b).

Vice-chairman of the Radio and Television Commission of Lithuania. He is also an Associate
What is Advocate General’s opinion? Professor at the General J. Zemaitis Military Academy of Lithuania and Faculty of Com-

. L ) munications of Vilnius University. His scientific and educational activity mainly consists of
Moreover, the Advocate General is of the opinion that the measure adopted by the RTCL against Y Y Y

the television channel NTV Mir Lithuania is compatible with the freedom to provide services lecturing on information wars, propaganda, the impact of information in the global world,

enshrined in Article 56 of the Treaty on the Functioning of the European Union. The measure is theor'es of propaganda, theories of communications, media, and commercial communica-
justified and proportionate. In that regard, the Advocate General observes that the Republic of tions.

Lithuania has, by means of a reasonable measure, legitimately sought to protect the Lithuanian

information area from Russian propaganda in the context of the information war to which the Baltic Kremlin-funded TV Broadcast in the EU Territory

States are subject.

Mr. Martisius explained how Russians exploited loopholes in the EU laws that allow them to establish propa-
ganda channels in EU countries, which are much more difficult to get rid of. First, he mentioned some basic

Conclusions information about how media work within Russia.

1. Functioning of the rule of law, democracy and freedom of speech should be ensured

. L. . . . . . . — Kremlin directly or through affiliated groups controls the main media outlets within Russia
2. Lithuanian information area is a target of Russian propaganda in the context of the information war

to which the Baltic States are subject —— TV dictates public agenda

3. Imposing the measures is a legitimate instrument — According to independent Levada Center surveys, television is the main source of information
4. The imposed measures are used properly, if they are proportional, reasonable and legitimately sought for ordinary Russians regardless of their education, social status or places of living



All big media companies The Focus of monitoring —
belong to goverment Russian programmes licenced in the EU

All major channels . .
] 4 United Kingdom
with news programs are owned by state or proxy companies e jurisdiction
“Today” (NTV Mir Lithuania) LIETUVA
Audience share  Newsin

(18+ 100K+)  prime time Channals “Time” (PBK Lithuania)
Goweroment (100%) 87 LR Pocevs “4-Jl PoCCHs [24) v “News” (RTR Russia)

Gazprom-Media  Gazprombank {100%) 172 YES W m! @ cynep\j Talk ShOWS 3 l.Jrﬂ.teddl ::(:I ngdom
jurisaiction

Ownar [shara)

1 Chanpel Government (75%), NMG [25%) 1231

Evening with Vladimir Solovyov (RTR
Russia)

i Norkin list (NTV Mir Lithuania) Swedish.
Zverda Ministry of Defense (100%) 2.6 ] ur.ISd.ICt.Ion
Documentaries

NMG NMG (100%) 113

TW Canter Koscow Government (L0 30

. . Territory of unknown (Ren Lietuva) 1
Prof-Medis Garprombank [100%) 5.0 - - = La tV'Ia n
Project Ukraine (RTR Russia) jurisdiction

UTV [100%)

UTV (80%), Walt Disney (20%)

Russians have a few narratives to preach to their people and people in the EU, for example, that Ukraine is a What helps Russian channels to spread even in the West is a cultural affinity.

failed state which cannot exist independently, and that NATO military deployment is a direct threat to Russia. People who know the Russian language are often stuck in the Russian information area. They keep following

According to Mr. Martisius, TV remains the most influential media in Russia. Three main federal channels re- media in Russian. Russian propagandistic channels also receive targeted advertising subsidies.
ach 76% of Russians in a week and people trust TV much more than any other media. Foreign media have the

lowest trust rating and the biggest anti-rating. Very few Russian citizens can speak English and all large cha-

nnels with news programs are fully controlled by Kremlin and its proxy companies. This is a situation in which

propaganda and disinformation can spread quite successfully.

In the EU, Russian channels exploit loops in the “Audiovisual Directive”, formerly “Television without Frontiers”
Directive. What helps them as well is the unequal competition in many ex-communist states where good-qua-
lity Russian entertainment keeps beating local programs.

Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc: How to Fightlt —— 12 ze 48 stran Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc: How to Fightlt —— 13 ze 48 stran



Russian channels’ audience share was 17 % in Lithuania in 2013, but it has fallen significantly since then. In
January 2019, four Russian channels were taking only 5.4% of Lithuanian audience share.

Main narratives of
Russian TV channels

 Baltic states are supporting and activating fascist
movements;

Ukraine is failed state and Government institutions
in Ukraine are incapable of solving economic
problems of their country;

Ukraine is at fault that “Minsk accords“ are not
complied with;

NATO military employment near the Russian borders
is the direct threat to Russian security;

“The West“ will not solve the conflict in Syria
without the help from Russia.

How can states protect themselves legally against propaganda TV channels? They have a right to make legal
charges at court for hate incitement and hate speech, slandering and disinformation.

Even though EU rules protect TV channels, the right to penalize belongs to institutions that issued transmissi-
on licenses. For example, the Lithuanian Radio and Television Commission (LRTC) had to identify and appeal
to colleagues abroad.

Image of the West in Russian TV

STEP1 STEP2 STEP3 STEP 4

Infringements Notification Consultation The decision on free
established reception restriction

. i During 12 months European Commission In 15 days the After the notification
41 negaUVe NEWS da]ly ! broadcaster in the EU  and the broadcaster  targeted State shall of the ongoing
e ' at least 2 times should be notifed consult with the violations
on the top three TV Channels / i v manifestly, seriously ~ about the measures  transmitting State European Commission
: g b and gravely infringed  to be takenif (broadcasterand the  should be informed
Article 27 (1),(2) violations continue. relevant regulatory about the decision.
1(Protection of The hroadcaster body) and the European Commission
minors) ar Article 6. should be asked to European Commission within 2 manths
(Hatred) of the submit its comments  for a friendly solution. assess whether the
AVMSD. (in writing) for the decision complies
Coca Cola had natification letter with EU law
referred to the
6 ADS DAILY alleged violations and
on the same top three channels intend to impose
sanctions

Mr. Martisius then gave examples of Russian TV channels which had been charged by LRTC
for incitement to hatred.

Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc: How to Fightlt —— 14 ze 48 stran Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc: How to Fightt —— 15 ze 48 stran



Czech Republic Marek Wollner

P t N til Marek is the editor-in-chief of the main investigative program Reporters of the Czech TV. In
etr u his presentation, he talked about the growing attacks on public broadcasters in the Czech
Republic. Through the current Czech media landscape analysis, Marek offered a ‘1984’ kind

Founder of Manipulatofri.cz - a project that debunks fake news and propaganda in the Czech ) . ) . )
of contradictory look on life where ignorance is strength and slavery is freedom.

media and social networks.

Czech Republic Debunking Fake News Truth and Propaganda in Public Space

Mr. Nutil presented practical information on how Manipulatori.cz works and guidance for starting similar pro- Postmodern banalization
jects in other countries. In post-modern society, everybody had his own truth. The post-modern view on truth was that everyone had
some part of the truth and ideologies and religions claimed to understand the entire truth of the world.

But in today’s post-truth society, nobody is right and everybody lies. Everybody wags the dog. Delusion, con-
G spiracy and propaganda are referred to as “opinions”. Every day, we find many examples of such behavior - the
Michaldkova case, salmon as the most poisonous fish, “Hitler is Gentleman” article. But where are the facts?

Manipula
a n I p u ato rl Journalists used to be seen as providing a different perspective on government but now the media are por-

FACTS MATTER trayed as the enemy responsible for decaying the belief in the existence of truth.

i bl =l Don’t trust, don’t check

IS IT CHECKABLE? DOES IT MATTER?

Approximately half of the Czech population doesn’t have trust in the media. The most trusted media is radio,
the least is print. Internet and tv enjoy about the same levels of trust. There is a difference in trust between
young and older population in case of Internet but not tv. 61% of people listen to the radio but just 4% would

miss it.

The current dominant position of television is being eroded in the field of acquiring information, with the Inter-
net gradually replacing it as the primary source.

\ EDITORS f Circumstances influencing the news content
Al ICINEG DOCTINC In a recent survey, 43% of the respondents answered that the most important factor for influencing the news
J, UV TTINL is the publisher’s interest, followed by the publisher’s opinion. Other top reasons are the deadlines and the

existence of video materials or pictures.

The survey participants also answered the question of how the Internet news portals are financed. More than
half of the respondents think these portals get their money primarily from advertising, with whooping 40%
having no idea at all.

o The rise of “alternative” media V. Traditional vs. Alternative media

g Approval of “alternative” (conspiracy, anti-West) media

E . . . anti-
While 6 in 10 Czech respondents have more Which of the two following opinions is closer to what you think?"
trust in the traditional media, 1 in 4 prefers

§ the “alternative".ones. This figure is si_gniﬁca- e ™

= ntly worse than in Hungary or Slovakia but 74 72

% much better than in the United States. s

3 = 16 17

| beligve NMW| madia mare, . 1 belheve the ':l||!||a|il‘ll'l‘!|‘0ﬁﬂl!l.lm

WILEY INKEEARTALINK MET

Note: The fotal of 100% In each couniry represant snswers .de not know”,



As we can see from the Americans' Trust in the Mass Media

next chart, in the US, trust In general, how much trust and confidence do you have in the mass media - such as newspapers
in the traditional media has
been steadily declining over
the past twenty years.

TV und mdio = when it comes to reporting the news fully, accurately and fairly == o great deal, o fair
| 4

armount, not very much or none at all?

B % Great deal/Fairamount

1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 2001 2013 2015

Propaganda: you don’t have to trust us or anybody else

Social networks completely changed the perspective of information and truth. The Internet removed the filters
of truth that journalism had in place. Now any idea can be expressed in the media by anyone without any kind
of counterweight.

A fine example of the worst propaganda server in the Czech Republic is “Aeronet”. The publisher is unknown,
the author of the articles calls himself VK (abbreviation of “Director of Carousel”). Aeronet started publishing
its propaganda with the onset of the Ukraine conflict. Consumers of its “news” can read that the Maidan was
organized by fascists, Malaysia airlines flight was shot down by Ukrainians, or how the EU interferes in domes-
tic affairs. There is staunch criticism of the NATO bases in Europe, a lot of praise for the annexation of Crimea
etc.

In domestic news, US embassy is blamed for financing protests against the current pro-Russian president Milos
Zeman, while the “fully trained former US employees” are organizing it.

Conspiracies disseminated by politicians

Such lies are often being quoted not only by politicians of the extreme edges of the spectrum but also by
some prominent figures of parliament parties, by the president’s spokesman. Former president’s chancellor is
the publisher of one of such servers. And both, president Zeman and ex-president Klaus, are themselves keen
on conspiracies, too. They attack public service media, namely the Czech Television. There was a 500-page
“analysis” published about alleged systematic manipulation of facts in the Czech tv. The author is supposed to
be a 25-year-old student.

Erik Best

Czech journalist of American origin. Publisher of the Fleet Sheet and Final Word bulletins.
He often comments on political issues and is frequently quoted by “alternative” media.

What Should We Fear More: Fake News or Fake News Propaganda?

In his speech, he talked about the positions of Russia and China toward Czech Republic and the West and po-
inted out several points for discussion:

—— Dmitri Symes: born in USSR, lived in the US, wrote Trump’s first foreign policy speech.
Named 100 times in the Mueller Report, friendly with Jared Kushner.

—— Dangerous Liaisons by Symes. By trying to make the Russians pay for the 2016 election,
we are making the Russians and the Chinese closer together.

— Trump sees Russia as a tool against China.

—— Fake news hysteria is worse than fake news because we are taking our eyes off China,
which is a much bigger threat militarily than Russia is.

Jiri Kopal

Lawyer; IVLP board member; European Values Think Tank - Chairman of Supervisory Board.

Minimalist Legal Approach Towards Propaganda

Marek Wollner, Petr Nutil,
Erik Best and Jifi Kopal at the

conference




Etuna Tsotniashvili

Communications Manager at Civil Development Agency (CiDA), former newspaper editor,
with a demonstrated history of working in the areas of public relations, communications in
civil society, and media and corporate responsibility.

Countering Russia’s Propaganda in Georgia - Disinformation in Practice

During the past few years, the Kremlin's information war has been very visible and is considered as a big pro-
blem requiring new solutions. Different countries and institutions targeted by the Kremlin have already come
to this conclusion and are working on ways to counter the Kremlin propaganda and disinformation.

Georgia - a country that is especially vulnerable to influence from Russia - is not an exception in this regard,
as pro-Russian forces are very active inside the country on every level; however at this point Georgian gover-
nment has not recognized it as a growing danger and has not developed a strategy for countering the propa-
ganda.

In Georgia, propaganda is a problem for several reasons. More precisely, recent surveys and observations show
its impact on different levels of society. According to the policy paper of the IDFI (Institute for Development
of Freedom of Information):

1. Public support in Georgia towards European and Euro-Atlantic integration weakens and the number of
people supporting rapprochement with Russia increases. This will endanger Georgia’s security
and Euro-Atlantic integration.

2. A country with hostile intentions towards Georgia will have the ability to influence Georgia's political
agenda. This will endanger Georgia's sovereignty.

3. As aresult of disinformation, Georgian voters will become less informed. They will not have
an opportunity to make decisions based on true facts, and this can affect the outcome of elections.

4. Xenophobia and hatred (ethnic and religious) will increase, civic unity will be undermined, and social
and political integration of ethnic minorities will become more difficult.

CHARACTERISTICS OF
KREMLIN PROPAGANDA

= Volume and multiple channels of distribution — Kremlin propaganda messages are being
distributed through a variety of channels - internet, social media, public meetings, TV.

= Disregard of objective reality — Kremlin propaganda is based on fabricated events,
distortion of facts or their interpretation.

= Frequency and repetition — Kremlin propaganda is being created rapidly and
continuously. In many cases, old misinformation is being circulated anew.

= Sowing of confusion — rather than trying to present lies as truth, Kremlin propaganda aims
to confuse its recipients by distorting facts.

= Rejection of criticism — Kremlin propaganda rejects all criticism aimed at the Russian
Federation and portrays it as fabricated lies that are based on Western double standards.

Over the past few years Kremlin propaganda has become a subject of study by various international research
organizations. Based on existing research, the Kremlin propaganda has certain characteristics.

For example: the news and stories released in different media outlets are mostly fabricated and the key facts
are misleading, which in certain cases causes confusion among the readers and listeners; propaganda released
by the Kremlin excludes any criticism of the Russian Federation and, in addition, they try to present the issue
as fake news coming from the West.

MEDIA

Media outlets are the main pillar of Kremlin propaganda in Georgia. At least one television company,
several online broadcasters, newspapers and the websites employ a distinctive anti-Western message
box and rely on Russian sources as the main source of information.

Disinformation messages

I will now read out statements. For each, please, tell me, do you think it is

true or false? (a53) “Europeans have turned into the
= False sTrue  =DK  ®RA refugees in their own countries... The
Russian market is more beneficial than EU market for Georgia same will happen to Georgia which is
- - already inundated by Arab, Indian,

Chinese and African migrants”
US sponsored Lugar lab in Georgia contributes to spread of epidemics
1»All the misfortunes on the planet
Earth may largely be blamed on
Western powers for their denial of
‘sovereign democracy’ established
36 18 L and implemented by Russian

B e = .
If Georgia joins NATO, Turkish army will establish military base in Samtskhe- PresidentVladimir Putin...
Javakheti

EU integration obligates Georgia (o receive Syrian refugees

In Georgia, anti-western messages come from almost any important side, including political parties, non-go-
vernmental organizations, the church and the media. Based on the frequency of such messages, donor orga-
nizations have begun to provide grants to programs to counter propaganda, and western-oriented NGOs are
organizing public meetings to discuss EU-Georgia and NATO-Georgia relations; a number of video clips have
been aired about anti-western propaganda, and webpages have been created where freelancers debunk fake
news aired/printed in the Georgian media.

MAIN MESSAGES OF KREMLIN
PROPAGANDA IN GEORGIA

= Discrediting Georgia’s European and Euro-Atlantic integration — presenting the
process of integration with the EU in a negative light; propagating false information
about NATO.

= Disparaging Western values — portraying them as incompatible with Georgian culture
and traditions. Especially noteworthy in this regard is the homophobic nature of
Kremlin propaganda.

= Inciting negative attitudes towards Georgia'’s strategic partners — most notably the
United States and Turkey.

= Propagating conspiracy theories —a combination of fabricated hypotheses that
portray events as being a result of a conspiracy of Western governments and
institutions.



GOALS OF KREMLIN
PROPAGANDA IN GEORGIA

Kremlin propaganda has several goals in Georgia:

1. Incite anti-Western sentiments in Georgia. By discrediting Western institutions
(such as the EU and NATO) and states the Kremlin is trying to disparage the values
associated with them - democracy, rule of law, human rights, etc.

2. Disrupt Georgia's Euro-Atlantic aspiration.
3. Popularize Kremlin's global policy.

4. Instill confusion, fear and hatred among the population by propagating conspiracy
theories, half-truths and false information.

Levan Nanobashvili

Attorney, Visiting Lecturer at Georgian Institute of Public Affairs and the University of
Georgia. Lawyer with experience in working on freedom of expression and media law issues.

Legal Problems Related to Disinformation and Fake News

Levan Nanobashvili,
Katefina Prochazkova

and Etuna Tsotniashvili

The freedom of expression is guaranteed by the Constitution and laws of Georgia, both in the “off-line” world
and in the on-line communication.

The Constitutional Court of Georgia has repeatedly held that free society consists of free individuals who
think freely, hold independent and different opinions and participate in democratic processes, which entails
exchange of opinions and information.

There is no specific provision in Georgian legislation regarding disinformation or Russian propaganda. In 2008,
after Russia started the war against Georgia, Georgian cable TV operators stopped transit of all federally
owned Russian TV channels in Georgia. According to the cable operators, this decision was made voluntarily,
without any involvement or instruction from the Government of Georgia. However, Russian TV channels re-
turned to Georgia after 2012. Currently, there is no specific legal norm which can be used to ban all Russian
TV channels in Georgia.

Defamation was decriminalized in Georgia in 2004. This was a very important step in guaranteeing the free-
dom of expression. Today, only civil liability exists for defamation in Georgia.

Recently, some government officials proposed stricter responsibility for defamation in Georgia. They cited the
law adopted in France in 2018 as an example of defamation regulation. However, the French law is aimed at
combating the spreading of fake news during the pre-election period and, as such, this law has nothing to do
with the regulation of defamation. It provides for the transparency obligation for digital platforms as well as
the right of judges to stop the distribution of fake news during the pre-election period.

Time will show whether Georgia amends its legislation regulating the freedom of expression or adopts specific
norms regarding Russian propaganda.

Katerina Prochazkova

Journalist and analyst of Sinopsis. Project implemented by the non-profit association AcaMe-
dia z.4., in scholarly collaboration with the Department of Sinology at Charles University in
Prague. It aims to present a regular overview of developments in China and its impacts on
the outside world from the perspectives of Czech, Chinese and international observers

Chinese Propaganda in Georgia and the Czech Republic. Activities of CEFC in Both
Countries and its Comparison

Katerina Prochazkova introduced the activities of the Chinese company CEFC - the once high-flying Chinese
conglomerate, which had dominated the Czech-Chinese relationship over the past couple of years before it
collapsed under the political and financial pressure in several countries.

One of the former leaders of CEFC Mr. Ye Jianming became an advisor to the Czech president Milos Zeman
and still is an advisor even though he disappeared in China, presumably investigated by the Party’s disciplinary
machinery. The only direct mention of him since his disappearance has been a CCTV report accusing him of
bribing the provincial Party Secretary in Gansu.

After the downfall in other parts of Europe, CEFC remained in Georgia and acted as if nothing had happened.
They claim that they are investors but their activities in Georgia look much like the so-called Ponzi scheme -
based on fictitious transactions among CEFC’s many branches and affiliates in order to inflate trade volume
and raise credit from Chinese banks. CEFC has been promising investment in hundreds of millions in Georgia
for more than three years now. Expectations are kept high by frequent MoUs, but so far, the country has seen
no real results and, given the company'’s current state, it is hard to imagine any forthcoming in the future.



Second pillar: constantly expand the role of the pro-government investors in all media market segments. The
L . . . . . .
= ownership of Hungary’s media has continued to become increasingly concentrated in the hands of gover-
nment-friendly oligarchs.*

Kriszt—i na N agy Third pillar: manipulate access to the market resources necessary for media market activities. One of the most
important market-distorting impacts is the skewed distribution of state advertising, which exerts a massive
influence on market competition.>

Assistant Professor at the Budapest University of Technology and Economics,

. Fourth pillar: manipulate the information environment by controlling the access to public information and the
Department of Business Law.

political agenda. Permanent political propaganda campaigns are run by government.®

Concrete cases (e.g. the role of the media authority in the permanent governmental political campaign; KESMA
Propaganda as a Tool of “llliberal Media PO“CY" [Central European Press and Media Foundation], the extreme ownership concentration) were used to highlight
how this media policy works in practice. These cases present the elements, measures and phenomena that
support the government propaganda in Hungary.

Hungarian speakers
at the conference

According to Reporters Without Borders, Hungary currently ranks 87th in the World Press Freedom Index.!
Hungary'’s position has fallen significantly in recent years: from the 56th place in 2013 to the 87th in 2019.
The factors behind this poor ranking include the extreme ownership concentration in the government-friendly
media outlets, which are used as a propaganda tool by the government.

The presentation described and structured the main elements of the Hungarian illiberal media policy, which
has resulted in a steady decline of media freedom and media pluralism in Hungary. Since 2010, the government
has systematically restructured the media market and set up its own propaganda media.

Propaganda is a part and a tool of the illiberal media policy, which is based on four pillars.2

First pillar: undermine the independence of organizations overseeing private and public media. All members of
the Hungarian Media Authority are appointed and elected by the Fidesz Party. Other parties or the civil soci-
ety have no representatives in the Authority. The public media are extremely centralized, and the supervisory
system and the operation of the public media are non-transparent.3

1 https://rsf.org/en/ranking# 4 Fidesz-friendly media dominate everywhere

2 This approach and findings are based on research activity and publications of Mertek Media Monitor. https://mertek.eu/en/2019/05/02/fidesz-friendly-media-dominate-everywhere/

https://mertek.eu/en/ 5 State advertising spending in Hungary - an unlawful form of state aid

3 Soft Censorship in Hungary in 2016: When Propaganda Rules Public Discourse https://mertek.eu/en/2019/01/29/state-advertising-spending-in-hungary-an-unlawful-form-of-state-aid/

https://mertek.eu/en/2017/06/01/soft-censorship-hungary-2016-propaganda-rules-public-discourse/ ¢ Soft Censorship in Hungary in 2016: When Propaganda Rules Public Discourse
Funding for public service media in Hungary - a form of unlawful state aid? https://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/10/MertekFuzetek12.pdf
https://mertek.eu/en/2019/01/09/funding-for-public-service-media-in-hungary-a-form-of-unlawful-state-aid/



Ferenc Hammer

Associate Professor at Hungarian ELTE Institute for Media Studies. Ferenc Hammer teaches
and conducts research in the fields of cultural sociology, media studies and the history of
the Cold War.

Decline of Media Freedom in Hungary: Relationship Between Delegated Dictator-
ship, Social Polarization and the Digital Public Sphere

On September 12, 2018, Members of the European Parliament (MEPs) adopted a resolution asking the Council
of the European Union to determine if the government of Hungary has initiated measures and engaged in ac-
tivities that present “a clear risk of a serious breach” of the fundamental values of the EU.

The following areas were scrutinized:

— functioning of the constitutional and electoral system;

— independence of the judiciary and of other institutions and the rights of judges;
— corruption and conflicts of interests;

—— privacy and data protection;

— freedom of expression;

—— academic freedom;

— freedom of religion;

— freedom of association;

— right to equal treatment;

— rights of persons belonging to minorities, including Roma and Jews, and protection against
hateful statements against such minorities;

— fundamental rights of migrants, asylum seekers and refugees;

—— economic and social rights

Mr. Hammer introduced the situation of Hungarian media where the government controls 476 media outlets
through which they relay their opinions and where government is able to manipulate the law using the spirit or
the letter of the law. According to Mr. Hammer there is almost no legal way to stop it.

Mr. Hammer described the contemporary situation as a Hungarian bagel where legal principles, spirit and law
are contested with a legalistic authoritarianism, and where society is being polarized by fake news and lack
of debate, because 476 firms connected with state media pressure on the free media outlets. The Hungarian
media has manipulated stories in clever ways, trying to downplay the opposition to the government.

How the state media adjust or rearrange the reality for its viewers and readers can be seen on an example of
the huge protests which were taking place in January 2012 when thousands of people protested in streets
against the change of the constitution.

SOURCE: NY Times

And the Hungarian TV was showing
almost empty streets as in the pictu-
re on the right.

Propaganda is a strong tool of Hunga-
rian government and it is being pro-
moted not only by pro-governmental
media outlets but also by “state-paid”
posters, such as the one showing
George Soros and his “aim” to destroy
Christian culture.



Gyorgy Kovacs The Prague Manual

Lawyer, member of the Board of the Hungarian Fulbright Association and ENAM

Veronika Vichova

Freedom of Expression as Protected by the EU Fundamental Rights Charter: How

Fake News and Propaganda Affect these Rights Veronika Vichova works for the Kremlin Watch, a non-governmental think tank, whose aim

is to defend liberal democracy, the rule of law and the trans-Atlantic alignment of the Czech

The Hungarian problem becomes more complicated due to the fact that Hungary is part of the EU and falls Republic.

within the jurisdiction of the European Court of Human Rights. The ECHR guarantees the freedom of the press

and expression of opinions with few exceptions, which include national security and damage to others. The How to Understand Russian State Capture Effort in Europe - the Prague Manual.
duty of the state in media is to inform the public about the opinions and encourage debates and discussions

on issues. The Prague Manual is a comprehensive report attempting to explain how the European liberal democratic

countries should respond to the Kremlin's ongoing subversive operations. More than four years after the
annexation of Crimea, following several investigations conducted to understand the scope of the Kremlin's
influence in Western countries and after a number of attempts to meddle in national elections, the European
debate should finally move from questioning whether a threat exists to taking steps to effectively counter

[0 our Countries are Member States of the European Convention on . .
P it. There have been numerous efforts to step up governmental and non-governmental activities focused on

Human Rights, therefore national courts enforce the jurisprudence

Why is the case

of the European Court of Human Rights as a common minimum building resilience, analyzing or countering the Kremlin's disinformation campaigns and influence operations,
Iaw ofthe ECHR level of guarantee; with each of them differing in impact and number of successes. This report is an attempt to use the existing
relevant? 0 The Court of Justice of the European Union accepts the case law of experience to provide a list of specific steps that should be taken in different political environments to be as
the ECHR as binding efficient as possible.

Executive summary

The threat of Russian hostile subversion is increasingly relevant for all European countries. Some of the count-
ries are starting to realize the gravity of the threat, but other governments still doubt whether any threat exists
or even contribute to its spread. It is necessary for European liberal democracies to take action and to learn
from the Central and Eastern European countries, which have direct experience with facing this challenge.
Many initiatives and activities in the Central and Eastern European region, both governmental and non-go-
vernmental, have attempted to identify, analyze, expose and counter Russian subversion. Some of them have
proved highly efficient while others have been inadequate, or their approach has been found not to fit in the

— According to Art.10 of theEuropean Convention on Human Rights, everyone has the right to
freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to receive and impart
information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. This Article
shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

— 2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject local environment. The West has a unique opportunity to identify the lessons learned from these countries
to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in and use their best practices, as well as avoid their mistakes.
a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for
the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of Lessons learned for European governments

the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence,

or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary. One overarching lesson is the need for very thorough preparation and planning before launching any initiative.

This especially applies to any governmental activities, which can intensively interfere with the cultural habits
There are few exceptions: of a country, along with its political and media culture. Any new public institutions or legislative measures
should be proportionate, designed to fill the gaps in the domestic system after a thorough threat and policy
assessment. Quick and easy solutions in any area can cause a political backlash and end up being counterpro-
ductive, mostly because the topic of the hostile subversive operations is very sensitive.

— Any limitation/exception has to be interpreted narrowly, especially when it comes to political opinion
(Observer and Guardian v UK case);
— Any limitation/exception must be necessary and proportionate;
When it comes to the strategic communication activities of the government, it proves more efficient to es-
— Disinformation in bad faith is not protected (Skalka v Poland case) tablish permanent bodies with clearly stated competences and goals. Ad hoc activities responding to single
issues tend to be badly coordinated, chaotic and often add to the uncertainty of the situation. Stable strategic
communication units with experience can do systematic long-term activities like training of public officials,
Content provider is not liable, if violation of law is not sufficiently serious. monitoring or communicating state policies, while also responding more quickly and readily to crises.

If the content is serious, and the intermediary does not eliminate the content, then the content provider will
be liable for the infringing content.

It is not enough to act on the basis of a complaint: content providers need to “monitor” instantly and proacti-
vely the online content, and act if sufficiently serious violation of law is established.



No matter what solution the government decides to implement, most steps should be widely consulted with
local civil society. Involvement of non-governmental organizations, experts in the community and the private
sector in the preparation of countermeasures can help avoid some of the most obvious mistakes and make the
initiative more acceptable to the public. Generally, cultivating long-term relationships with NGOs working on
countering Russian subversion in any way can be very advantageous for both sides. Governmental support to
civil society might enable more projects to be launched. This gives NGOs more expertise and specialty in the
areas the government needs. As a result, these organizations can help the government in times of crisis with
their knowledge and skills (for example in the area of cyber-security) or communicate with the public in more
detail about issues which the government cannot and should not address itself.

In an ideal case, all the included actors - government officials, political parties, NGOs, journalists, and acade-
mia - should be able to occasionally meet, network and coordinate their activities. Discord, lack of support
to each other and doubling the work is a common trait of the efforts in many countries, but that can be very
easily avoided. The cooperation can be highly informal and does not have to go much further than exchanging
information in the beginning, but it can go a long way for the participants.

Lessons learned for the non-governmental sector

Allthe countries under review still have significant gaps in research. In some of them, there have been attempts
to map the pro-Kremlin actors in the country, which is highly needed in every region. Showing and analy-
zing different actors willingly or unknowingly helping the Kremlin to reach its goals and examining the links
between them in a comprehensive way is important for being able to expose the scope of the threat. The goal
is for the interested community to understand the problem and to be able to show it in a coherent way to the
public and policymakers.

Secondly, there is no systematic and regular polling aimed at the level of public susceptibility to the messages
of disinformation campaigns and the disinformation outlets. There have been individual attempts to get more
data in that area, but none of them have been repeated with the same set of questions. This is one of the most
troubling issues when it comes to showing clear evidence of the impact of disinformation campaigns. The same
applies to Russian minority groups, which have not been the subject of almost any sociological research con-
cerning their media consumption and political behavior. Such data, if it existed, could significantly contribute
to designing and implementing more efficient strategies to counter the narratives of disinformation websites,
providing quality media content to the minorities and eventually increase the public’s trust in mainstream me-
dia and democratic institutions.

Finally, the results of any research, fact-checking activity or any other data and skills gained by civil society
should be used for further expansion of public awareness and teaching. Fact-checking can never reach enough
of an audience, but it can expand its outreach by being presented on TV, during public events or in any other
interactive way. Research conclusions should be used for follow-up work, for example for comparative analysis
with other countries. Fact-checkers should try their best to teach representatives of civil society, the wider
public or even journalists how to fact-check by themselves.

How to understand the report

It is important to realize that none of the categories of initiatives are sufficient solutions by themselves. Some
of the non-governmental initiatives, like fact-checking and research, are a necessary start for good under-
standing and exposure to the problem. Further cooperation between civil society, the government and the
following outputs of the government initiatives are crucial for dealing with the threat effectively. Spreading
media literacy and civic education is necessary for long-term resilience building and prevention. None of these
steps should be skipped, they all complement each other, and together they represent the years-long effort to
prepare and implement a comprehensive strategy to eliminate the Kremlin subversion from the country.

The Prague Manual can be found at:
https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2018/04/Prague-Manual_b.pdf

North Macedonia and Serbia

lda Manton

Ida studied at Ss. Cyril & Methodius University in Skopje and holds a master’s degree in di-
plomacy and international relations from Leiden University and Clingendael in The Nether-
lands. She currently teaches international negotiations, diplomacy and contemporary prac-
tice at various academies and universities in North Macedonia and abroad, including The
Hague, Warsaw and Prague.

Propaganda Wars about the Change of the Name of the Country at the Time of
NATO Accession: How the Propaganda Exploits and Deepens the Divisions of
North Macedonian Society

With the Prespa Agreement, the Republic of Macedonia agreed to change its name to “Republic of North Ma-
cedonia,” as requested by the Hellenic Republic, in order to start its accession negotiations for NATO and EU
membership. There was a significant lack of trust in the system after the break-up of Yugoslavia. Two main poli-
tical parties have evolved, together with too many insignificant parties. We've been witnessing a state capture
in various degrees, but the link with the demos is broken. In the main parties’ view, good governance equals to
good PR before elections. After 10 years of VMRO-DPMNE rule, the so called political “bombs” changed the
game. But just for a short time.

The contemporary history of (North) Macedonia is a history of 28 years of asymmetric, international yet bila-
teral conflict. We shall be asking, who was negotiating, why now, what should have been done better, how the
media covered the negotiations, what mistakes are to be avoided in the post-agreement phase. And also, why
this way of negotiations causes big societal rifts.

In her presentation, Ida explores propaganda wars about the change of the name of the country at the time of
NATO accession and shows how the propaganda exploits and deepens the divisions of North Macedonian society.

7—'

EOF THE
AGANDA WARS ABOUT THE CHANG
ﬂﬂlri:gﬂpY'S NAME AT THE TIME OF NATO ACCESSION

How the propaganda exnl_uits and deepens the divisions
of North Macedonian society

IDA MANTON




How bitter the pill is for Macedonia

February 2019 marked the beginning of the use of the new name “Republic of North Macedonia” for a country
that had to change its constitution to allow for a change of name. The so-called Prespa Agreement was the
outcome of a negotiation process between the two neighbors. On one side was the country whose name was
negotiated. The name acceptable to its people and institutions was the one already found in the country’s
constitution, “Republic of Macedonia” (in the original Macedonian language, “Republika Makedonija” written in
Cyrillic alphabet, “Peny611ka MakegoHuja”), which was recognized and used by 134 countries - among them,
all of the United Nations Security Council permanent members except France.

On the other side was the Hellenic Republic. Signed beside Lake Prespa, hence the name, and ratified by the
parliaments of both countries, it came into force on February 12, 2019, when the two countries notified the
UN by sending a joint letter to the secretary general - following the ratification of the North Atlantic Treaty
Organization Accession Protocol on February 8. The Agreement replaces the 1995 UN Interim Accord and
allows for the name change from the Republic of Macedonia to the Republic of North Macedonia. The national
language continues to be called Macedonian, and the constitutional amendments reject any territorial claims
by North Macedonia over the Greek region of Macedonia. In exchange, Greece will no longer be an obstacle on
the path to accession talks between the European Union and North Macedonia, which is now closer to joining
NATO as well. However, the price paid here is high, due to a flawed deal and to painful, dangerous compromi-
ses made to adjust the deal.

Short history of the contemporary conflict

Since the breakup of Yugoslavia, the Republic of Macedonia maintained the same naming pattern as all of the
other constituent Federal Republics of Yugoslavia (the Republics of Slovenia, Croatia, Bosnia and Herzegovina,
Serbia, and Montenegro) after declaring its independence in 1991. Its attempts at international recognition
proved to be rather complicated. The Arbitration Commission of the Peace Conference on the Former Yugosla-
via declared that the Republic of Macedonia met the conditions set by the European Community for internatio-
nal recognition, but Greece opposed the international community’s recognition of Macedonian independence
under its constitutional name. There were a number of objections raised about the country’s name, flag, and
constitution. The Greek government convinced the EC to adopt a common declaration setting conditions for
recognition. The European Council issued a declaration in December 1992 expressing willingness “to recog-
nize that republic within its existing borders [...] under a name which does not include the term Macedonia”
(European Council in Lisbon 1992). That was especially the case with admission to the UN. The new member
joined the organization in April 1993, stating that: “[The] State [is] being provisionally referred to for all pur-
poses within the United Nations as ‘the former Yugoslav Republic of Macedonia’ pending settlement of the
difference that has arisen over the name of the State” (UN Documents 1993).

The name issue suddenly turned into an international dispute. Initially it was presented mainly as a security
issue, since the region was surrounded by armed conflicts. In that context the “difference over the name” and
its ramifications were seen as a serious matter, and Greece presented it that way to the UN too - claiming that
its neighbor had territorial claims. The Republic of Macedonia, on the other hand, no longer had the protection
of the Yugoslav Federation and after the breakup, it was more concerned about the possibility of the spillover
of armed conflict from Serbia and Kosovo. It saw the hostile political discourse and the strong statements from
its southern neighbor, Greece, as a threat in a very delicate moment. Serbia had no strength left to spread
further south militarily, but if either Serbia or Bulgaria made a move Greece was prepared for such a scenario;
it claimed: “Greece cannot remain indifferent, and stability in the Balkans will become a memory” (address of
Foreign Minister Adonis Samaras in Lisbon, 17 January 1992, cited in Tziambiris 2000: 218-232).

So it was a security issue, but not because the new state had the appetite, strength, or aspiration for annexing
additional territory - as claimed by Greece. Trouble was brewing in the whole neighborhood in fact, and both
states defined their positions out of fear and an overall lack of trust. There were many internal as well as exter-
nal fears, but also possibilities - ones which unfortunately were not identified or addressed by local politicians
in the region. Throughout history the Balkan countries have promoted the idea that they are surrounded by
deadly foes consumed with nationalistic appetites, because “the threat of an external enemy has always been
one of the most effective ways to maintain internal cohesion” (Hofstede, Hofstede, and Minkov 2010: 383).
That notion adds to this dispute the aspect of constructed collective perception versus reality. Many leaders
used the momentum generated to progress with nationalistic rhetoric domestically, which created a bigger
divide internationally - and making concessions became more difficult.

But what exactly is the issue?

It was said to be a matter of name. With the Prespa Agreement we discover there is more to the name, and all
of the closely related topics required nineteen pages of text highly unusual for a bilateral agreement regarding
an alternative view on the naming of one of the states involved. Monopolizing the name Macedonia by either
of the sides should not be an issue because many other places share the same name and it is not a cause for
longstanding dispute. There is an Ithaca in upstate New York (close to Syracuse), Troy (close to Albany), a few
Corinths, Dovers, Olympias and the like. There are even at least four Athens(es) outside Greece (one in New
York State near the Catskills, one in Pennsylvania, one in Alabama, and one in the US state of Georgia). Closer
to home in Europe, the name “Luxembourg” has not become an issue for it and Belgium (which has a province
with the same name bordering that country) the same way Macedonia has become for Greece and the Repub-
lic of (now North) Macedonia.

“So, there is something more in the name and its historical legacy,
as the foundation of national identities.”




Greece acquired the Northern Province of Macedonia as an integral part of its own territory only in 1913. And
yet in the last twenty years, it has spent so much diplomatic energy on convincing the world that its northern
neighbor has no right to use the name shared with its own province. Greece has been willing to make this
issue relevant internationally, not because of the cultural heritage from the time before Christ, or because of
Alexander the Great and his father Philip, but because of political decisions from the recent past that might
have implications for contemporary Greece - like returning property to people it expelled in the first half of
the twentieth century. The last twenty-eight years have proved that the security threat of the 1990s was ulti-
mately exaggerated and contextual. Even back then it was not taken seriously by those who knew the actual
military might of the newly created state.

The UN has agreed to accept any final agreement on a new name resulting from negotiations between the two
countries. In their bilateral dealings a number of countries, including Russia, China, and Turkey, have been using
Macedonia’s constitutional name over the years. Greece'’s fellow EU members have complied with Greece’s
wishes on this issue, and the fact that the latter is a member state makes it difficult for the EU to contribute to
a fair negotiation process and a compromise reached through diplomatic cooperation.

The UN-led process had dragged on for some twenty-eight years, with only rather incremental movement from
the respective entrenched positions. Both countries instead unfurled well-prepared strategies for bilateral advan-
cement and attaining third-parties’ sympathy and support. The one thing, however, that was expressed on both
sides was that the negotiation process - or the lack thereof - was over the name of the country that has Skopje
as its capital. Many years after, the negotiations end in a “Final Agreement for the settlement of the differences as
described in the United Nations Security Council Resolutions 817 (1993) and 845 (1993), the termination of the
Interim Accord of 1995, and the establishment of a Strategic Partnership between the Parties.”

Therefore, this agreement does not only solve the name issue of one of the countries involved, but many other
things as well. Over the course, as noted, of nineteen pages it addresses state-building, challenges the notion
of sovereignty, and goes much deeper still, touching upon and regulating culture, heritage, education, identi-
ty, language, and many other topics that do not belong in a document of this nature. The opposition party’s
(VMRODPMNE) proposed presidential candidate, Gordana Siljanovska-Davkova, comments in her opinion piece
on the Prespa Agreement that: “The difference and the name negotiations have transformed into differences and
negotiations in history, Macedonian identity, Macedonian language, culture and education, political and adminis-
trative system, the CONSTITUTION, civil freedoms, and human rights” (Siljanovska-Davkova 2018).

The supportive view on the deal is that for both Alexis Tsipras and Zoran Zaev it has taken political courage
to get this far. “With the painstakingly negotiated Prespa Agreement, Alexis Tsipras and Zoran Zaev have
brought to an end the decades-long dispute over the name of Macedonia. This success was made possible by
two left-leaning governments, and the social democratic movement in Europe should use this to its advantage”
(Ellereit 2019).

‘Any disapproval of the way that the process was handled,

with an outcome promoted as ‘the best we could do under the
circumstances, or with the prerogatives of those who took upon
themselves the claim of democratic legitimacy without acquiring

the mandate, scope, or expertise for such negotiations were

largely portrayed and undermined as nationalist - and as a discourse
that belongs to the past.”

Greece’s main opposition leader at that time, and prime minister currently, Kyriakos Mitsotakis, denounced
the deal, arguing that it amounted to Athens accepting the existence of a Macedonian language and nation.
The nationalist Independent Greeks party, the junior partner in Tsipras’ leftist-led coalition, pulled out of the
government in protest over the agreement. The same happened with the opposition up north, too.

i’ g P
eL. |- phi .

Supporters loyal to both prime ministers who negotiated this deal took exactly this dissatisfaction on the part
of the opposition parties, the churches, and a significant group of nongovernmental organizations as a sign of
success, arguing that if both sides are unhappy that means concessions were made equally and there is not
only one winner. However, even a brief analysis reveals that the concessions on the Greek side are minimal
and the created obligations are directed only toward the “other party.” The Agreement has a demander and
an implementer, who in its quest to join NATO and the EU claims that there were no other options available.
“The asymmetric deal, with obligations only on the weaker side and all rights on the stronger one, reflected
the power relations between the two neighbors. Consequently, the political rhetoric differed a lot: instead of
a win-win situation, Tsipras overtly talked about his country/government achieving more than it could ever ex-
pect,” writes Biljana Vankovska (2019: 120). She also mentions the very relevant point we should not exclude
from a text that deals with this international negotiation process: the fact that while the Prespa Agreement
cites many international documents in its preamble, it violates them and undermines the spirit of dialogue.
“The key contradiction is in the reference to the international documents that acknowledge non-interference
in the state’s internal affairs and good neighborly relations, while at the same time the Agreement prescribes
total restructuring and redesigning of the internal order of a sovereign state (starting with the constitution,
change of the names of the state institutions, symbols, money, history, culture, trade codes, etc.)” (Vankovska
2019: 125).

The UN-led process took the form of United States-sponsored mediation, starting with that country’s nego-
tiator Cyrus Vance in the 1990s, who was later replaced by Bill Clinton’s emissary Matthew Nimetz. Both of
them kept the negotiation process up at the top political levels and did not manage to move the parties away
from positional entrenchment for stated reasons of inflexibility. In almost three decades of mediation they had
very limited success with their shuttle diplomacy, which while being effective in critical moments did not create



a constructive atmosphere of continued dialogue. It was not a surprise that the process concluded with very
little support from the UN, or from any other supranational regime or organization indeed. The last round was
mainly handled bilaterally, as recommended by the EU on a number of occasions.

However, some countries and their diplomats were more involved than others; this very flexible way of ope-
rating undermined the possibilities that a supranational - that is, multilateral - organized structure could pro-
vide, especially when it came to securing a framework and safeguards regarding what was even negotiable.
It also deprived this last (unjustifiably bilateral) sequence of the possibility to involve expert mediators who
would have been the guardians of the internationally regulating body of law, as part of attempts to identify
the genuine space for possible agreement. Bilateral ambassadors and political officials have their individual
interests and checklists, so they are more prone to short-term fixes in order to claim achievement while still in
office. As such, they are not always willing to refute indecent proposals for the greater good and to reprimand
parties for entrapment or a lack of ethics.

Consequently, the “bilateral” process was handled with ad hoc and uncoordinated foreign involvement. It was,
in fact, only bilateral in appearance, and many international officials and political leaders - including Johannes
Hahn, Donald Tusk, Federica Mogherini, Jens Stoltenberg, Jean Claude Juncker, Emmanuel Macron, Justin
Trudeau, Theresa May, as well as the regional politicians Bojko Borisov, Edi Rama, and others, whose staff were
informally involved throughout the process - congratulated the parties for what they called a “historic victory.”
Many of these leaders were part of the support campaign that the governments on both sides had prior to the
referenda, which by parts of the population was seen as too aggressive and almost a violation of the right to
vote freely and to be offered information on both pros and cons.

The campaign was one-sided,
and supported by foreign offi-
cials who wanted to see clo-
sure on this process as well as
to push this initiative through
in the very narrow window of
opportunity still available be-
fore the political balance po-
tentially changed in Europe in
mid-May 2019, when EU par-
liamentary elections were to
be held - alongside elections in
Greece (parliamentary ones in
October) and Northern Mace-
donia (presidential ones in April,
when this paper was written),
which would have complicated
ratification in the respective
parliaments. However, political
analysts think that local laws
and international standards
were violated in order to get to
the gates of the EU and NATO,
and they also note that some
member states might find this
problem-solving approach too
shortsighted and problematic in
the accession process - as they
have higher expectations from
a mature democracy that re-
spects the acquis communautai-
re, regardless of the fact that it
swallowed a bitter pill and re-
named itself North Macedonia.

For numerous voters, the fact that Zaev linked the referendum on changing the country’s name directly to the
country’s future within the EU and NATO, and even the way the question was formulated, were very proble-
matic. The announcement that if the outcome was not satisfactory then it would be sent to parliament left
constituents with a rather redundant role, as their votes meant nothing and they could easily be overruled.
In addition to these prearranged safeguards (in case the demos spoilt a political deal designed to pass, and
to declare the outcome a success notwithstanding any obstacles faced and resistance met with), numerous
high-level political visits took place to support Zaev and his plan - something that many found to be intrusive.

“..political analysts note that local laws and international standards were
violated in order to get to the gates of the EU and NATO...”

According to Macedonian law, the two key conditions to consider a referendum successful were not met.
Those are that: a majority of listed voters would come out to vote, and that the majority of those who voted
did so in favor of the asked question. There was a lot of speculation about what led to the outcome of the refe-
rendum, but the numbers make it a failed attempt to acquire legitimacy through the votes of the constituency.
The reasons for that are plenty and highly complex, but despite its many varying interpretations the Prespa
Agreement did not ultimately obtain legitimacy from the demos. And yet it has already been implemented with
unexpected vigor, including the violation of many international norms, thereby creating new practices that
might be problematic later in time and in other parts of the world.

Since the referendum failed, there was no legal base for the constitutional changes in parliament. These were
achieved by yet another highly suspicious process, that of changing the criminal code overnight in order to
obtain the required backing of two-thirds of parliamentarians, i.e. eighty votes. The governing coalition could
not acquire that number unless they found a way to persuade some parliamentarians from the opposition to
acquiesce. Suddenly, eight parliamentarians (three of whom were freed from house arrest, while all of them
faced serious charges in various court cases) voted for constitutional changes and in contradiction to their own
statements from just a few days prior to the vote.

The way ahead may be long

The Agreement cannot be annulled but can be challenged and its implementation stalled - plans which have
already been announced by many political entities in both countries. Apart from stretching far beyond the
name change and dealing with identities, culture, history, education, archaeology, and similar, the Agreement is
also a bitter pill that engraves local appetites and mistakes into a legally binding document that disregards long
phases of history, injustices, and disrespect for human rights laws and standards. However, it is a way toward
European and Euro-Atlantic integration. It is definitely not the only path to that aspired-to destination, but it
was presented as such to constituents who largely failed to be fooled by a leading question in the referendum
held. The difficulty with the Prespa Agreement, among others, is that it legitimizes practices that modern de-
mocratic states should not be proud of; it opens the door for continued nationalistic discourses of a prevailing
and general disregard for good governance. On the other hand, it is promoted as an agreement that will close
old wounds, allow for work on reconciliation, foster genuine friendship, and cultivate respect for human rights
and international law.

PIN Steering Committee member Mark Anstey asked whether “a change in the nature and quality of relations
between belligerents [can] be negotiated, and, if so, how do they use their power to achieve this; who does
what at which stages in a conflict for effective reconciliation to occur?” (Anstey 2017: 52). To go deeper into
these matters and attempt to answer this question, we would need more details on how the process unfolded,



who the driving actors were, and also what their underlying motives were. From this it would be possible to
assess if this is indeed a reconciliation process, or rather one sequence in a competitive, zero-sum game. In the
same book Valerie Rosoux reminds us that the critical question is not only “What happened?” but also - and
above all - “What shall we do with the past?” She also notes that one of the most fundamental issues is not
whether to remember or forget, but how to remember and forget in such a way as to move forward (Rosoux
2017a).

There are concerns that this agreement not only does not settle the ghosts of the recent past but might awake
older ones too. It might even serve as a transgenerational affront, as grievances and humiliation on the Mace-
donian side will not be addressed by the proposed mechanism. The bitter taste left after the flagrant violation
of democratic social structures so as to push through a badly negotiated agreement may continue to linger
long in the mouth.

In order to convince the world that this is a successful instance of conflict resolution, there was a mention of
Nobel Peace prize nominations for Tsipras and Zaev - a populist way of recognizing efforts to reestablish dialo-
gue. However, better-informed analysts would simply disregard this initiative, as it is too early to claim victory
and the writing on the wall does not promise a change of attitude or mindset. It appears more as just one more
occasion on which the strongman was given a chance to collect the fruits of desperation handed over by the
weaker party, and it will take time to weigh whether the end justified the means - and to what extent this sa-
crifice will be acceptable to those who refused to bestow those involved with the legitimacy to end this rushed
process with short-term fixes instead of long-term visions based on cooperation and reconciliation. Future
research should look into the transformation of the relationship that has occurred, and whether this evolution
resulted “from a process of reciprocal adjustments in beliefs, attitudes, motivations and emotions” (Rosoux
2017b: 17). That is, whether the new relationship will use the deep change that reconciliation can offer if well-
-structured and paced to reach out to the majority of the population - who should then be the future carriers
of attendant social change. Only then we can determine how bitter the Prespa Agreement pill really has been.

Dragan Stavljanin

Serbian journalist and reporter at Radio Free Europe/Radio Liberty. He is the author of radio
and Internet series on frozen conflicts in the Caucasus.

The Situation in the Balkans and the Media Bedeviled
and Belated Transition in Serbia

Véclav Sochor,

Helena Langsadlova,

Tereza Engelova, Ida Manton
and Dragan Stavljanin

at the conference

According to Mr. Stavljanin, the situation in the Balkans is still volatile. Following the breakup of Yugoslavia and
the wars of the 1990’s not a single ethnic issue has yet been resolved. Every nation denies reckoning with its
own past, fostering a strong sense of victimization.

The EU presence and influence

While the Balkans are technically closer to the EU, in essence there is further sliding away. The EU’s influence
has weakened due to the increasingly active policies of Russia and other non-Western actors. llliberal elements
of Balkan political regimes are tolerated by the EU.

At the EU summit in Thessaloniki in 2003, Balkan countries were promised EU membership upon fulfilling cer-
tain conditions. Sixteen years on, only Croatia has become an EU member. That causes rising Euroscepticism
and challenges to stability in the region. Local elites are less inclined to speak about European integration as
they no longer have the chance to offer their publics any spectacular success. Instead, they choose to channel
public dissatisfaction by using nationalist slogans and generating tensions with their neighbors.

Situation in Serbia

Serbia was the last of the former communist countries to embark on transition following the toppling of Slobo-
dan Milosevic in 2000. Post-Milosevic, pro-European authorities retain ambiguous attitudes towards tackling
challenges.

Citizens' disappointment in the post-Milosevic era and the pro-European forces opened up a space for Aleksan-
dar Vucic, Milosevic'’s information minister, to return to power in 2012. He promulgates a pro-European agen-
da formally but preserves old politics in practice.

The EU turns a blind eye on Vucic's democratic breaches and hopes it would be easier for Vucic, as a nationa-
list, to deliver on Kosovo than for liberals who risk being accused of national treason.



President Aleksandar Vucic’'s de-facto accumulation of power that contradicts his constitutional role: there
is a deterioration in the conduct of elections and a strong inclination to undermine free press. Independent
journalists are being targeted through legal harassment and smear campaigns.

Media and tabloidization of Serbian society

Part of the problem is that Serbian media are still tormented by the question of how to confront the legacy of
their role during the wars in the 1990s. It hinders Serbian society in dealing with its recent past.

Media are facing serious challenges:

— Lack of independence of the media’s regulatory bodies
— Non-transparent ownership

— Financially weak media outlets which struggle to stay afloat while the state serves
as a key source of revenue for the media

— Politicization of media through economic influence. Opaque privatization of media
led to a situation where the nouveau riche are offering services to politicians, seeking concessions
in return. They use media to promote their various businesses and for pushing their own
political agendas.

—— Downfall of journalism as a profession. 60% of journalists remain jobless due to the global
economic crisis, as well as changes in media technology itself. An average journalist’s salary is just
over 300 euros, lagging behind the country’s overall average of 415 euros. As journalists
take a “do not make waves” approach, their role very often boils down to “microphone holders”.

— Quality niche reporting is still poor because all-purpose reporters
or a Jack/Jane-of-all-trades-and-master-of-none type prevail.

— Rampant tabloidization od Serbian media market is a result.

— In order to stay financially afloat, the commercial media very often pander to the lowest instincts
aimed at luring consumers. Tabloidization does not include only celebrities but politics in general.
Strong tabloidization of Serbian society as a whole.

Influence of China in the Balkans

China is set to become the number one foreign investor in Serbia this year

Plans to build infrastructure in the Balkans as part of Chinese “one belt, one road” trade route between Asia
and Europe. China offers investments not necessarily transparent and abiding by rules like in the case of the
EU. Many suspect that China may exploit its economic heft for political gains.

Influence of Russia

“Russia is at work in the Balkans and we have kind of taken our eye
off the area.”

GEN. CURTIS SCAPARROTTI

The Balkans is central to the Russian narrative about the post-Cold War order being broken. For Vladimir Putin,
Kosovo is a key part of the narrative concerning the West's humiliation of Russia by NATO air strike in 1999
against Serbia without the Security Council’s approval and the recognition of Kosovo in 2008.

The Balkans is perceived as a place where Russia can take a revenge for “the West’s constant efforts at under-
mining its international standing and security”. A place where Russia can find evidence that corroborates its
claim that the world is entering a post-Western moment.

The Balkans is only of secondary geostrategic importance for Russia, but Russia uses the Balkans in its global
showdown with the West.

Russia’s goal is to build influence in Balkan countries that are either part of Western clubs or are well on their
way to joining them, and to use these countries as “door openers” for Russia or “Trojan horses” within the EU
once Balkan countries join it.

This is most evident in Serbia whose population historically harbors pro-Russian sentiments. In Serbia there is
a strong feeling that Russia is the only major power that supports it and Russia is also popular due to its image
as a protector of conservative, traditional societal and family values.

Cultivating a narrative of the NATO bogeyman also serves Russia’s purpose of keeping the Serbian armed for-
ces dependent on it. Moscow provides “gifts” to Serbia like MIG 29, touted as donations but they come with
expensive maintenance.

Serbia counts on the Russian veto in the Security Council to block the admission of Kosovo, thus opening an
avenue for furthering Russian influence in Serbia. More than 80 per cent of gas to Serbia also comes from
Russia.

Russian paramedia structures and organizations also play a special role of exploiting the complex Balkan si-
tuation to achieve the interests of the Kremlin. 109 Russian organizations work in Serbia, including 8 Internet
portals, 16 pro-Kremlin media and 6 entirely Russian media. The Serbian edition of the Sputnik news agency
was launched in 2015. Sputnik blames the Western countries for all the problems in the region. Sputnik in
Serbia is widely used as an unquestionable and objective source of information that Serbian mainstream media
regularly republish. Serbian president Tomislav Nikolic was even present at the celebration marking Sputnik’s
first anniversary.

Russian propaganda exclusively focuses on the hypocrisy and failures of the West, but it does not present an
alternative. The audience in Serbia is receptive to Russian influence because the majority of people see it as
“balancing the West's influence”.



Michael Myklin

Michael Myklin works for the strategic information and analysis department of the Czech
National Cybersecurity Centre.

Transformation of Soviet Offline Propaganda Machine
into Digital Powerhouse of Deception

The loss of ideology after the Soviet Union collapsed. Putin came to power in 1999 and surrounded himself
with former KGB and Soviet Intelligence officers.

There is a growing paranoia in Russian leadership which leads to their erratic and defensive actions. The In-
ternet has given new opportunities to Russia both offensively and defensively. We can call it a new Cold War.

It starts with Soviet legacy - Active Measures (AM: wide variety of deceptive techniques to promote Soviet
foreign policy goals and to undermine those who oppose Soviet actions). AMs were used widely throughout
Warsaw pact countries - a famous Czech practitioner, for example, was Ladislav Bittman. KGB ceased to exist,
but AMs are still used by Russian Intel services.

Czech Information Security Services said as much in its 2008 annual report.

What are new AM tools? New Media + whole new domain - cyber

How did we get to the situation we have today?

Since 1991, Russia has gone through some radical changes. It lost its national ideology (communism) as an
original source of legitimacy for the Kremlin, which somehow helped to maintain the unity of the USSR. There
was nothing to replace it.

Putinism? Lacking an idea, too centered around Putin
Nationalism? Too right wing = too dangerous
Ethnic Nationalism? Too dangerous, with all the minorities

Religious Nationalism? Only 42% of Russians identify themselves as Orthodox Christians (census 2012)

Euroasianism? Too academic

Kremlin believes that lack of guiding principle/ideology makes population vulnerable to information influence.
Vladimir Putin and the Siloviki - many former KGB men came with Putin.

Former security people bring and foster the atmosphere of permanent threat and enemies everywhere.

Ever-growing paranoia - nothing new in Russia

— Russia fosters this stereotype as an excuse for excessive behavior - reiterating about Mongols,
Napoleon, WWI, Hitler... It is no matter that about 95% of Russian military campaigns were offensive.
Paranoia is strong, though.

—— Strong belief that color revolutions around the world were caused by the USA.
— Internet is being perceived as a whole new domain of warfare.

— Russians have become skilled operators in cyberspace, but they are also afraid of the subversive
potential = they try to limit it as much as possible.

— Those aspects have led to the current situation = a new cold war, which is waged mostly by the tools
of information warfare.

—— Information warfare - Russian concept (informatsionnaya voina) - similar to the US or other
western information warfare concepts, but more holistic.

—— Conceptualized since mid-1990s, based on previous Soviet/Russian theories.
— Integrated by the military - Gerasimov, Kartapolov.

— Prioritization on the information warfare started after 2008, after unsatisfactory performance
of Russian troops in Russo-Georgian war. In 2010 - Russian military doctrine - information warfare
was embedded.

— Unlike AM, information warfare can be conducted by the military and intelligence.

— Information security doctrines - contain lots of very valuable data and provide framework for
Russian Info warfare. There is an example of the 2000 doctrine.

—  Chapter threats - foreshadowing Russian conduct in Estonia, Georgia and Ukraine

—— Aims/objectives - foreshadow in information security laws.

—— 2016 doctrine then updates, reflects new technologies.

— Russia will keep upgrading its information warfare forces and will neutralize information impact

intended to erode Russian traditional values.
Lessons learned?

— Pay attention to Russian strategic documents
— Pay attention to internal discussion within Russian expert community

— Pay attention to Russian domestic politics

Conclusion

We could predict Crimea, but we could have predicted the methods that were used during the campaign and
avoid the hogwash with hybrid warfare.



Frantisek Vrabel

CEO of Semantic Visions, a Prague-based data analytics and risk assessment firm whose
clients include critical state institutions, leading corporations and renowned nonprofit orga-
nizations. Semantic Visions has developed and operates a ground-breaking complex Open
Source Intelligence (OSINT) system, which delivers solutions for a new class of tasks like
dealing with propaganda.

Data Analysis of the Russian Propaganda in the Wake of Conflicts or Elections

Semantic Visions (SV) is a data analytics and risk assessment firm based in Prague, Czech Republic. SV runs
a proprietary military-grade Open Source Intelligence (OSINT) System, which is in a category of its own. Our
team has over 14 years’ experience in OSINT data collection and automatic understanding of textual informa-
tion across the world’s top 12 languages (incl. Russian, Chinese and Arabic).

SV is one of the very few organizations in the world able to see the big picture of the global online news sphere
and has long-term practical experience in detecting hostile propaganda and disinformation. We deeply unde-
rstand the media ecosystem and how it is being abused by adversaries, whose goal is to dismantle democracy
in the West.

Semantic Visions collects and analyzes 90% of the world’s online news content. Subsequently, we synthesize
knowledge and actionable intelligence. In addition to risk detection, we identify trends and recognize their
context.

Online media analysis harnessed to the power of Semantic Analysis, Big Data Semantics and Artificial Intelli-
gence, provides the basis for a better understanding of reality. An indirect analysis of the world through online
media Big Data affords previously unattainable insights. Our experience shows, among other things, that public
opinion is basically nothing else but a mirror image of the critical mass of online media content.

There are forces in existence which aim to disrupt democracy by means of new technologies. Mastering new
technologies gives them the leverage to carry out their disruptive information operations, which are aimed at
dividing society, disorienting individuals and gaining control over their minds. Their ultimate goal is to dismantle
democracy.

Therefore, we disagree with the definition of disinformation mentioned in the recently published “Action Plan
against Disinformation” (European Commission, December 5, 2018):

“Disinformation is understood as verifiably false or misleading information that is created, presented and disse-
minated for economic gain or to intentionally deceive the public, and may cause public harm.”

Correct definitions are critical for successful problem solving. Based on our extensive experience in this field,
we have recommended that the European Commission use the following definition:

“Disinformation is false information spread deliberately to deceive. The English word disinformation is a loan
translation of the Russian dezinformatsiya, derived from the title of a KGB black propaganda department.”
(Wikipedia and Garth Jowett; Victoria O‘Donnell (2005), “What Is Propaganda, and How Does It Differ from
Persuasion?”, Propaganda and Persuasion, Sage Publications, pp. 21-23, ISBN 978-1-4129-0898-6).

The prevailing model is that disinformation starts on a news portal or blog, which is influenced by adversaries
of democracy. This disinformation is then republished by affiliated online sources. Online social networks (or
social media platforms if you like) come into play next. They perform a key role in disseminating and amplifying
hostile disinformation.

Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc: How to Fight it —— 44 ze 48 stran

“Social media platforms are a key conduit of disinformation campaigns that undermine democracies.” (US Se-
nate Report, January 10, 2018: Putin’'s Asymmetric Assault on Democracy in Russia and Europe: Implications
for U.S. National Security)

But let us not forget, hostile propaganda and disinformation campaigns start on news portals and blogs. The-
refore, SV focuses on these platforms, as early detection is critical in countering disinformation.

For that reason, we have developed and use highly sophisticated semantic categories optimized for Big Data
analysis. Real-time detection based on Big Data is challenging; only those who do it know how difficult it is.
By being able to successfully distinguish critical signals from irrelevant noise, we can derive knowledge from
billions of reports. Given this enormous volume, the highest precision possible is imperative.

In our hands-on experience, Russia uses the following key narratives:

Relativization

of Truth

Anti

Sanctions

In uncovering Russian hostile information operations, our algorithms go after a wider spectrum of narratives
than illustrated above.

Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc: How to Fight it —— 45 ze 48 stran



Jakub Kalensky

Senior fellow at the Atlantic Council's Eurasia Center. Jakub helps to raise awareness about
pro-Kremlin disinformation campaigns. Between 2015 and 2018, Mr. Kalensky worked for
the European Union'’s East StratCom Task Force as the team lead for countering disinfor-
mation.

The Strategy and the Tactics Used by the pro-Kremlin Disinformation Campaign.
Different Messages for Different Audiences.

Jakub Kalensky, Tereza Engelova
and Frantisek Vrabel at the

conference

The EU’s East StratCom Task Force was set up by EU High Representative Federica Mogherini in 2015, in
response to a request from all 28 EU Heads of Government to “address Russia’s ongoing disinformation cam-
paigns”. It is a team of eleven communications and Russian language experts, who also seek to improve com-
munication on EU policies towards the eastern neighborhood and to strengthen media plurality in the region,
especially in the Russian language.

The Task Force’s flagship products are its weekly Disinformation Review of pro-Kremlin disinformation stories
and its social media accounts @EUvsDisinfo and EU vs Disinformation.

There is no doubt that the pro-Kremlin disinformation campaign is an orchestrated strategy, delivering the
same disinformation stories in as many languages as possible, through as many channels as possible, and as of-
ten as possible. Our conclusion is based on 15 months of daily collection of data on disinformation: more than
2,500 examples in 18 languages of stories contradicting publicly available facts, multiplied in many languages
and repeated on a daily basis.

This is also the conclusion of many experts in this field, such as journalists from StopFake, who regularly ca-
talog fake news and expose how a particular piece of disinformation gets spread and multiplied via various
channels and languages (see a case study of this phenomenon).

The disinformation campaign is a non-military measure for achieving political goals. Russian authorities are
explicit about this, for example through the infamous Gerasimov doctrine as well as through statements by top
Russian generals that the use of “false data” and “destabilizing propaganda” are legitimate tools in the tool kit.
The Russian Minister of Defense describes information as “another type of armed forces”. Russian journalists
were awarded Presidential medals for misrepresenting events in Crimea.

The aim of this disinformation campaign is to weaken and destabilize the West, by exploiting existing divisions
or creating artificial new ones. Those divisions can be on the strategic level: for example the EU versus NATO/

US (where NATO/US is frequently described as an occupying power in European countries), or differences
between EU Member States (typically on the issue of Russian sanctions). They can also be on a local level, ex-
ploiting minority issues or the fear of refugees. Among the artificial divisions, a conflict between basic human
rights and traditional values is often used.

Often, outright lies are deployed, aimed at denigrating a particular person, political group, government or
intergovernmental organization, as well as NGOs, mainstream media, elites, experts, the “establishment”, and
those taking initiatives to counter disinformation.

Another strategy is to spread as many conflicting messages as possible, in order to persuade the audience
that there are so many versions of events that it is impossible to find the truth. Particularly obvious examples
include the clear obfuscation over the downing of flight MH17, Boris Nemtsov’s assassination and the bombing
of a humanitarian convoy in Syria.

What are the tools of disinformation? We do not have a complete overview, as there is still not enough syste-
matic research. What we do know, thanks to our own Disinformation Review as well as local activities like Sto-
pFake and Kremlin Watch, is that not only big media outlets like RT or Sputnik are deployed, but also seemingly
marginal sources, like fringe websites, blog sites and Facebook pages. Trolls are deployed not only to amplify
disinformation messages but to bully those, like Finnish journalist Jessikka Aro, brave enough to oppose them.
And the network goes wider: NGOs and “GONGOs" (government organized NGOs); Russian government re-
presentatives; and other pro-Kremlin mouthpieces in Europe, often on the far-right and far-left. In all, literally
thousands of channels are used to spread pro-Kremlin disinformation, all creating an impression of seemingly
independent sources confirming each other’s message.

The impression we have - though again, more research is needed - is that different tools have a different
degree of importance in different regions. Targeting the Russian speaking minority seems the most important
tool in the Baltic states, whereas in Central Europe it seems to be the use of dozens of “alternative” websites,
while trolling seems most prevalent in Scandinavia.

What is the influence of the disinformation campaign? Again, we cannot be sure, without looking inside the
heads of individual citizens and voters and seeing what influenced their opinions and decisions. But a disinfor-
mation campaign, just like any other PR campaign, works overtime by building familiarity with and acceptance
of its messages, through multiple channels; sowing mistrust in mainstream media, authorities, or any solid
sources of information in general.

Looking ahead to 2017, both Germany and France are already warning of the threat of disinformation attacks
on their elections, while several European security services have spoken openly about the threat of hostile
Russian disinformation activities.

Is the disinformation campaign successful? Definitely yes. Just as the purpose of a campaign run by a car brand
is not to make the consumer like their advertisement in this or that magazine, but to buy the car, similarly the
purpose of a disinformation campaign is not to make consumers like the outlets but to buy the disinformation me-
ssage as credible information. And many of us are buying. If we look at those few focused opinion polls measuring
how many people accept an obvious disinformation planted in pro-Kremlin media, we have to conclude that the
disinformation campaign is extremely successful. It's incumbent on us all to be more careful what we consume.

-

First day of the conference Second day of the conference at
at Snémovni 7 conference hall the Parliament building



CONFERENCE

MAY

22-24

2019

IN PRAGUE

CZECH
REPUBLIC

Propaganda and Its Tools in Ex-Soviet Bloc:

How to Fight It



